У ПОТРАЗИ ЗА ЗАЈЕДНИЦОМ: АНАЛИЗА УЏБЕНИКА ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА ЗА ОСНОВНУ ШКОЛУ У РЕПУБЛИЦИ СРПСКОЈ

Autori

  • Маја Мандић Универзитет у Бањој Луци Филолошки факултет Катедра за енглески језик и књижевност

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2531301m

Ključne reči:

анализа садржаја, емпатија, заједница, сарадња, уџбеници

Apstrakt

У чланку се анализира на који начин се представља заједница у уџбеницима енглеског језика за основну школу који се користе у Републици Српској, те како се развија сарадња и повезаност између ученика док рјешавају вјежбе из уџбеника. Уџбеник се сматра универзалним средством за подучавање и учење и као такав изразито је важан и за ученике и за наставнике, па су квалитет његовог садржаја и вриједности које промовише од великог значаја за процес учења. Будући да и Закон о основном васпитању и образовању Републике Српске укључује одредбе које се односе на развој друштвене освијештености, толеранције и емпатије, очекивано је да ће се овакве теме наћи и у уџбеницима енглеског језика. Циљ анализе јесте да покаже које су теме најистакнутије, ко су главни учесници и какви се односи развијају између њих, као и какав се облик сарадње очекује између ученика док обављају школске задатке. Главни текстови и текст задатака у уџбеницима анализирани су на основу прегледа садржаја. У текстовима су уочене главне теме у зависности од тога колико се главни актери повезују са другим људима и ко је све укључен у различите заједнице. Чланак се бави саосјећањем, емпатијом и толеранцијом као нужним особинама за развој успјешног друштва, па се анализирају и ситуације у којима се ове друштвене вјештине могу уочити. У чланку се анализира и језик упутстава за рад на вјежбама, и то тако да се тражи одговор на два питања: колико вјежбе подстичу сарадњу између ученика и које језичке вјештине развијају.

Reference

Antić, Slobodanka (2018) Učenički kognitivni obrasci upotrebe udžbenika u procesu učenja - perspektiva učenika. Nastava i vaspitanje. 67(2), 219–234. Available at: doi: 10.5937/nasvas1802219A

Babaii, E. (2021) ELT textbook ideology. In: Mohebbi, H. & Coombe, C. (eds.) Research Questions in Language Education and Applied Linguistics. Springer Texts in Education. Springer: Cham. 689–693. https://doi.org/10.1007/978-3-030-79143-8_120

Brown, H. D. (1997) The place of moral and political issues in language pedagogy. Asian Journal of English Language Teaching. 7, 21–33.

Available at: https://www.cuhk.edu.hk/ajelt/vol7/art2.htm [Accessed: 24.1.2025] Brown, H. D. (2001) Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. New-York, Longman.

Byram, M. (1997) Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon, Multilingual Matters.

Feng, W. (2019) Infusing moral education into English language teaching: An ontogenetic analysis of social values in EFL textbooks in Hong Kong. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. 40(4), 458–473. Available at: DOI: 10.1080/01596306.2017.1356806

Hsieh, H. & Shannon, S. (2005) Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research. 15(9), 277–288. Available at: DOI: 10.1177/1049732305276687

Hutchinson, T. & Torres, E. (1994) The textbook as agent of change. ELT Journal. 48(4), 315–328. Available at: https://doi.org/10.1093/elt/48.4.315

Jerković, Lj., Ilić, M. & Josifović-Elezović, S. (2018) The effects of civic education instruction. Didaktika Slovenica – pedagoška obzorja. 33(3–4), 55–65. Available at: https://www.pedagoska-obzorja.si/Revija/Vsebine/PDF/DSPO_2018_33_03.pdf [Accessed: 25.1.2025]

Kachru, B. (1990) World Englishes and applied linguistics. World Englishes. 9(1), 3–20. Available at: https://doi.org/10.1111/j.1467-971X.1990.tb00683.x

Keles, U. & Yazan, B. (2020) Representation of cultures and communities in a global ELT textbook: A diachronic content analysis. Language Teaching Research. (27)5, 1325–1346. Available at: https://doi.org/10.1177/1362168820976922 https://doi.org/10.1177/1362168820976922

Košuta, N. (2015) Kriteriji za analizu i vrednovanje udžbenika stranoga jezika s aspekta razvojne primjerenosti tema. Strani jezici. 43(1), 3–18. Available at: https://hrcak.srce.hr/289925 [Accessed: 17.2.2025]

Kramsch, C., & Vinall, K. (2015) The cultural politics of language textbooks in the era of globalization. In: Curdt-Chrisitiansen, X.L. & Weninger, C. (eds.) Language, Ideology and Education: The Politics of Textbooks in Language Education. London, Routledge. 11–28. Available at:

https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315814223-3/cultural-politics-language-textbooks-era-globalization-claire-kramsch-kimberlyvinall?context=ubx&refId=be986bc3-8747-4fca-a847-ac9b95f2ea56

Littlejohn, A. (2011) The analysis of language teaching materials: inside the Trojan Horse. In: Tomlinson, B. (ed.) Materials Development in Language Teaching. Cambridge, Cambridge University Press. 179–211. Available at: https://doi.org/10.1017/9781139042789.011

Littlejohn, A. (2022) The analysis and evaluation of language teaching materials. In Norton, J. & Buchanan, H. (eds.) The Routledge handbook of materials development for language

teaching. Milton Park, Routledge. 163–176. Available at: https://doi.org/10.4324/b22783-23

Liu, H. (2023) ESL/EFL teachers’ role in moral and political education in China and its implications for pre-service teacher education. English Language Teaching and Linguistics Studies. 5(3), 154–166. Available at: https://doi.org/10.22158/eltls.v5n3p154

Milićević, S. (2022) Obrazovna jezička politika Republike Srpske u domenu nastave stranih jezika. Filolog. XIII(26), 271–283. Available at: DOI 10.21618/fil2226271m

Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske (2024) Spisak obaveznih udžbenika za osnovnu školu za školsku 2024/2025. godinu. Available at: https://rpz-rs.org/sajt/doc/file/web_portal/09/Skolska_2024_2025_godina/plakat_osnovna_2024.pdf [Accessed: 23.1.2025]

Mitić, P. (2020) Analitički pristup u nastavi stranih jezika: primer udžbenika Headway. Filolog. XI(21), 55–78. Available at: DOI 10.21618/fil2021055m

Murphey, T., Falout, J., Fukada, Y., & Fukuda, T. (2012) Group dynamics: Collaborative agency in present communities of imagination. In Mercer, S., Ryan, S. & Williams, M. (eds.) Psychology for Language Learning. London, Palgrave Macmillan. 220–238. Available at: https://doi.org/10.1057/9781137032829_15

Republički pedagoški zavod Republike Srpske. (2022) Nastavni programi za nastavni predmet Engleski jezik od III do IX razreda osnovne škole. Available at: https://www.rpz-rs.org/901/rpzrs/Nastavni/programi/za/nastavni/predmet/Engleski/jezik/od/III/do/IX/razreda/osnovne/skole [Accessed: 23.1.2025]

Richards, J. & Rodgers, T. (2001) Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge, Cambridge University Press.

Risager, K. (2014) Analysing culture in learning materials, Learning Materials without Borders. Sprogforum. 59, 78-86. Available at: https://tidsskrift.dk/spr/article/view/26033/22910 [Accessed: 21.1.2025]

Risager, K. (2021) Language textbooks: Windows to the world. Language, Culture and

Curriculum. 34(2), 119–132. Available at: https://doi.org/10.1080/07908318.2020.1797767

Schwartz, S. H. (2012) An overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Readings in Psychology and Culture. 2(1), 1–10. Available at: https://doi.org/10.9707/2307-0919.1116

Shaaban, K. (2005) A proposed framework for incorporating moral education into the ESL/EFL classroom. Language, Culture and Curriculum. 18(2), 201–217. Available at: https://doi.org/10.1080/07908310508668742

Suzić, R. (2021) Analiza sadržaja i elemenata kulture u udžbeniku za engleski jezik Pioneer. Metodički vidici. 12(12), 513–522. DOI: 10.19090/MV.2021.12.121–132

Tomović, N., Janković, N. & Gledić, B. (2023) English is Fun 2. Engleski jezik za 4. razred osnovne škole. Istočno Novo Sarajevo, JP „Zavod za udžbenike i nastavna sredstva” a.d.

Tomović, N., Janković, N. & Gledić, B. (2024) English is Fun 3. Engleski jezik za 5. razred osnovne škole. Istočno Novo Sarajevo, JP „Zavod za udžbenike i nastavna sredstva” a.d.

Tomović, N., Janković, N. & Gledić, B. (2024) English is Fun 4. Engleski jezik za 6. razred osnovne škole. Istočno Novo Sarajevo, JP „Zavod za udžbenike i nastavna sredstva” a.d.

Tomović, N., Janković, N., Gledić, B. & Filipović, N. (2024) English is Fun 5. Engleski jezik za 7. razred osnovne škole. Istočno Novo Sarajevo, JP „Zavod za udžbenike i nastavna sredstva” a.d.

Tomović, N., Janković, N. & Dedić, B. (2024) English is Fun 6. Engleski jezik za 8. razred osnovne škole. Istočno Novo Sarajevo, JP „Zavod za udžbenike i nastavna sredstva” a.d.

Tomović, N., Gledić, B. & Filipović, N. (2024) English is Fun 7. Engleski jezik za 9. razred osnovne škole. Istočno Novo Sarajevo, JP „Zavod za udžbenike i nastavna sredstva” a.d.

Ur, P. (1991) A course in language teaching, Practice and theory. Cambridge, Cambridge University Press.

Weninger, C. & Kiss, T. (2015) Analyzing culture in foreign/second language textbooks. Methodological and conceptual issues. In: Curdt-Christiansen, X.L. & Weninger, C. (eds.) Language, Ideology and Education: The politics of textbooks in language education. Milton Park, Routledge. 50–66. Available at: https://doi.org/10.4324/9781315814223

Vlada Republike Srpske (2022) Zakon o osnovnom obrazovanju i vaspitanju. Available at: https://vladars.rs/sr-SP-Cyrl/Vlada/Ministarstva/mpk/PAO/PublishingImages/Pages/Osnovno_obrazovanje/%d0%97%d0%b0%d0%ba%d0%be%d0%bd%20%d0%be%20%d0%be%d1%81%d0%bd%d0%be%d0%b2%d0%bd%d0%be%d0%bc%20%d0%b2%d0%b0%d1%81%d0%bf%d0%b8%d1%82%d0%b0%d1%9a%d1%83%20%d0%b8%20%d0%be%d0%b1%d1%80%d0%b0%d0%b7%d0%be%d0%b2%d0%b0%d1%9a%d1%83.pdf [Accessed: 23.1.2025]

##submission.downloads##

Objavljeno

2025-06-27