ПЈЕСНИЧКИ ПЕЈЗАЖИ АРКАДИЈА ДРАГОМОШЧЕНКА КАО ИНСТРУМЕНТ САМОИСПИТИВАЊА И МЕЂУКУЛТУРНОГ ПРЕМЈЕШТАЊА У ПОЗНОМ СОВЈЕТСКОМ АНДЕРГРАУНДУ

Autori

  • Симоне Гвидети Универзитет Ото Фридрих у Бамбергу

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2531075g

Ključne reči:

Лењинградска андерграунд књижевност, саморефлексија, пејзажна поезија, будизам, кинеска умјетност, Сковорода

Apstrakt

Овај академски рад истражује поетске пејзаже Аркадија Драгомошченка, совјетског пјесника из Украјинe, активног на лењинградској андерграунд књижевној сцени. Аутор анализира Драгомошченково дјело, откривајући утицаје будистичке мисли, класичне кинеске естетике и филозофије Григорија Сковороде. У раду се Драгомошченкова поезија испитује као јединствена пракса саморефлексије која се опире устаљеним културним класификацијама. Његови поетски пејзажи, инспирисани кинеским сликарством, Сковородином мистичном филозофијом и будистичком мисли, истражују границе између субјективности и објективности те представљају транснационални приступ језику и поетским медијима. У раду се на крају анализира Драгомошченков рефлексивни, недиференцирани приступ културним границама у контексту совјетске незваничне културе (такозвана „вторая культура“). Драгомошченков приступ се стога пореди са иначе пресудном улогом културног памћења у совјетској незваничној поезији (нпр. у дјелима лењинградског пјесника Виктора Кривулина). На тај начин анализира се како Драгомошченко у свом дјелу настоји да избјегне дихотомије као што су прва и друга култура, званична и незванична, страна и национална култура.

Reference

Aarseth, E. (1998) Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore, Johns Hopkins University Press.

Bashō, M. (2008) Bashō: The Complete Haiku. Tokyo Kodansha International.

Bush, S. (2012). The Chinese Literati on Painting. Hong Kong, Hong Kong University Press.

Chyzhevsky, D. (1974). Skovoroda: Dichter, Denker, Mystiker. Munich, Wilhelm Finkl.

Dragomoshchenko, A. (1983) Iz tetradi “V Predelakh Peska”. Chasy. 46, 115–137.

Dragomoshchenko, A. (1985) Iz knigi “Nebo Sootvetstvii”. Chasy. 58, 105–133.

Dragomoshchenko, A. (1990) Description. Los Angeles, Sun&Moon.

Dragomoshchenko, A. (1994) Pod Podozreniem. Saint Petersburg, Borei-Art.

Dragomoshchenko, A. (2000) Opisanie. Saint Petersburg, Gumanitarnaia Akademia.

Dragomoshchenko, A. (2007) Bezrazlichiia. Saint Petersburg, Borei-Art.

Dragomoshchenko, A. (2009) Summa Otricanii Arkadiia Dragomoshchenko, Colta. ru. URL: https://os.colta.ru/literature/projects/74/details/7339/ (ultimo accesso 05/11/2024).

Dragomoshchenko, A. (2011a) Tavtologiia. Moscow, NLO.

Dragomoshchenko, A. (2011b) Responses. An interview with Arkady Dragomoshchenko. The Slavic and East European Journal. 55 (4), 614–626.

Dragomoshchenko, A. (2013) Ustranenie Neizvestnogo. Moscow, NLO.

Dragomoshchenko, A. (2020) Ostrov oseni. Saint Petersburg, Literaturnaia Matrica.

Dragomoshchenko, A. (2022) Raspolozhenie v domakh i derev'iakh. Roman. Saint Petersburg, Pal'mira.

Edmond, J. (2004) Locating global resistance: the landscape poetics of Arkadii Dragomoshenko, Lyn Hejinian and Yang Lian. AUMLA: Journal of the Australasian Universities Modern Language Association. 101, 71–98.

Edmond, J. (2012) A Common Strangeness: Contemporary Poetry, Cross-Cultural Encounter, Comparative Literature. New York, Fordham University Press.

Fanailova, E., Dragomoshchenko, A., Magun, A., Pogrebniak, A., Arsen’ev, P., Sozaev, V., Skidan, A. (2010) Resursy soprotivleniâ, ili kak skazat’ “net”. Radio Liberty, URL: https://www.svoboda.org/a/2186568.html (ultimo accesso 05/11/2024).

Foong, P. (2000). Guo Xi's Intimate Landscapes and the Case of “Old Trees, Level Distance”. Metropolitan Museum Journal, 35, 87–115.

Go Zho-Siui (1978) Zapiski o zhivopisi: chto videl i slyshal. Moscow, Nauka.

Kan, A. (2008) Poka ne nachalsia Jazz. Saint Petersburg, Amfora.

Kuo Jo-Hsü (1951) Experiences in Painting: An Eleventh Century History of Chinese Painting Together with the Chinese Text in Facs. Translated and annotated by A. C. Soper. Washington, American Council of Learned Societies.

Kuz'minskii, K. & Kovalev, G. (eds.) (1986) The Blue Lagoon Anthology of Modern Russian Poetry, Vol. 3b. Newtonville, Oriental Research Partners.

Hejinian, L. (2000) The Language of Inquiry. Los Angeles, University of California Press.

Iampol'skiy, M. (2015) Iz khaosa. Dragomoshchenko: poeziia, fotografiia, filosofiia. Saint Petersburg, Seans.

Ioffe, D. (2017) K voprosu o buddiiskikh nastroeniiakh u Arkadiia Dragomoshchenko. Tekst i Tradiciia. Almanakh. 5, pp. 314–326.

Lavrov, A. (1975) Andrei Bely i Grigorii Skovoroda. Studia Slavica. 21, 395–404.

Mai-Mai Sze (ed.) (1956) The Tao of Painting. A Study of the Ritual Disposition of Chinese Painting. With a translation of the Chieh Tzu Yüan Hua Chuan or Mustard Seed Garden Manual of Painting 1679–1701. Vol. 2. New York, Bollingen.

Maurizio, M. (2024) Between Modernism and the Underground During the Thaw: A Look at “Transitional Poets”. In: Lipovetsky, M., Engström, M., Glanc, T., Kukuj, I. & Smola, K. (eds.), The Oxford Handbook of Soviet Underground Culture. Oxford, Oxford University Press.

Murck, A. & Fong, W. (1991). Words and Images: Chinese poetry, calligraphy, and painting. New York, Princeton University Press.

Pavlov, E. & Ioffe, D. (2024) Arkady Dragomoshchenko and Leningrad Cultural Underground, in Lipovetsky, M., Engström, M., Glanc, T., Kukuj, I. & Smola, K. (eds.), The Oxford Handbook of Soviet Underground Culture. Oxford, Oxford University Press.

Piatigorsky, A. (1975) Ukhod Dandarona. Radio Svoboda. URL: https://www.svoboda.org/a/26600098.html (ultimo accesso 07/11/2024).

Piatigorsky, A. (1985) The Buddhist Philosophy of Thought. London, Curzon Press.

Piatigorsky, A. (2002) Myshlenie i nabliudenie. Chetyre lekcii po observacionnoi filosofii. Riga, Liepnieks & Ritups.

Piatigorsky, A. (2004) Neprekrashhaemy razgovor. Saint Petersburg, Azbuka Klassika.

Potebnja, A. (1883) Ob'jasnenija malorusskikh i srodnykh narodnykh pesen. Warsaw, Tip. M. Zemkejeviča i V. Noakovs'kogo.

Pozdneeva, L. (1967) Ateisty, materialisty, dialektiki Drevnego Kitaia: Ian Chzhu, Letszy, Chzhuan-tszy, VI—IV vv. do n. ė. Moscow, Nauka.

Sandler, S. (2007) A Poet Living in the Big City: Viktor Krivulin, Among Others. In O’Neil, C., Boudreau, N., Krive, S. (eds.) Poetics. Self. Place: Essays to Honor Anna Lisa Crone. Columbus, Slavica, pp. 1–23.

Skidan, A. (2015) Slepok Ciklona. Mitin Zhurnal, 64, 6–11.

Skovoroda, H. (1973) Povne zіbrannia tvorіv u dvokh tomakh. Vol. 1–2. Kiïv, Naukova Dumka.

Smola, K, Kukulin, I. & Bachmaier, A. (eds.) (2024) (Counter-)Archive: Memorial Practices of the Soviet Underground. Cham, Palgrave Macmillan.

Solntseva, E. (2013) Kitaiskie motivy v «Farforovom pavil’one» N. S. Gumileva. Vestnik Rossiiskogo universiteta druzhby narodov. 4, 72–79.

Tumol'skiy, A. (2000) Zametki politologa o «yuzhnorusskoy» shkole v poezii Rossii 80–90–kh godov XX veka. NLO. 6. https://magazines.gorky.media/nlo/2000/6/russkie-evropejczy-iz-ukrainy.html (ultimo accesso 14/11/2024).

Ushkalov, L. (2017) Lovytva nevlovnogo ptkha: zhyttia Hryhoriia Skovorody. Kyïv, Duch i Litera.

Valieva, Iu. (2022) Kontseptsii periodizatsii «vtoroi kul’tury»: Oleg Okhapkin Konstantin Kuz’minskii (Po materialam Amherst Center for Russian Culture). In Kukuj, I. (ed.) Na beregakh goluboi laguny. Konstantin Kuz’minskii i ego Antologiia. Boston, Academic Studies Press, pp. 377–433.

Volchek, D. (1985) Interv’iu s Viktorom Krivulinym. Mitin Zhurnal. 6. http://kolonna.mitin.com/archive/mj06/krivulin.shtml (ultimo accesso 26/03/2025).

von Erdmann, E. (2005)“Unähnliche Ähnlichkeit”: Die Onto-Poetik des ukrainischen Philosophen Hryhorij Skovoroda (1722–1794). Köln, Böhlau.

Zavadskaia, E. (1975) Èsteticheskie problemy zhivopisy starogo Kitaia. Moscow, Iskusstvo.

Zavadskaia, E. (2001) [1969] Slovo o zhivopisi iz Sada s gornichnoe zerno. Moscow, Shevchuk.

Zhitenev, A. (2012) Poėziia neomodernizma. Saint Petersburg, Inapress.

##submission.downloads##

Objavljeno

2025-06-27