УКЉУЧИВАЊЕ РАЗЛИЧИТИХ ВИДОВА ПИСМЕНОСТИ И МУЛТИМОДАЛНОСТИ У НАСТАВУ ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА КАО СТРАНОГ НА ВИСОКОШКОЛСКОМ НИВОУ

Autori

  • Дијана Љ. Продановић Станкић Универзитет у Новом Саду Филозофски факултет, Одсек за англистику
  • Бојана М. Јаковљевић Универзитет у Новом Саду Филозофски факултет, Одсек за англистику

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2225068p

Ključne reči:

настава енглеског језика као страног, различити видови писмености, мултимодални приступ, читалачке вештине, разумевање

Apstrakt

У данашње време, у глобалној култури, у којој је технолошки развој изменио уобичајене начине комуницирања, образовање на свим нивоима треба да се прилагоди тим променама да би боље одговорило на потребе ученика и студената који су рођени у ХХI веку. У исто време, образовање не сме да изгуби своје кључне вредности и циљеве. Један од тих основних циљева свакако представља развијање писмености. У настави енглеског језика као страног развијање писмености спроводи се првенствено кроз развијање читалачких вештина, што понекад представља потешкоћу новим генерацијама студената, без обзира на ниво њиховог знања енглеског језика као страног, јер им је лакше и једноставније да сазнају, уче и забављају се перципирјући мултимодални садржај у видео-формату, него да читају књиге и текстове било које врсте. Полазећи од појма различити видови писмености, који је увела група аутора New London Group 1996, а који описује оквире посебног педагошког приступа настави страног језика, овај рад бави се покушајем да се такав приступ уведе. Рад приказује резултате истраживања мањег обима спроведеног на Универзитету у Новом Саду, на Филозофском факултету Одсека за англистику. Основни циљ рада био је да се утврде највеће потешкоће на које наизлазе студенти енглеског језика и књижевности приликом провере разумевања прочитаног текста. Из тог разлога урађена је упоредна студија у којој се проверавало постигнуће педесет студената на тесту разумевања прочитаног текста две генерације студената с размаком од двадесет година. Резултати показују пад у успеху на тесту у датом временском периоду. У другом делу истраживања поредило се разумевање прочитаног текста с једне стране, а с друге, разумевање информација које су добијене комбинацијом читања и праћења мултимодалног садржаја. У овом случају, знатно је боље разумевање кад се комбинују краћи текстови са мултимодалним садржајем. У раду се предлажу смернице за подстицање комбиновања различитих видова писмености, са циљем унапређивања читалачке писмености студената на страном језику.

Reference

Bartolic, Silvia K. et al. (2021), “A multi-institutional assessment of changes in higher education teaching and learning in the face of COVID-19”, Educational Review, 73, 1, 1-17. https://doi.org/10.1080/00131911.2021.1955830

Barton, David (1994), Literacy: An Introduction to the Ecology of Written Language. Oxford: Blackwell.

Barton, David, and Hamilton, Michael (2000), “Literary practices”, in David Barton et al. (eds.), Situated Literacies: Reading and Writing in Context (pp. 2–15). London: Routledge.

Birch, Barbara (2007), English L2 reading: Getting to the bottom (2nd edition). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Bowen, Tracey (2017), “Assessing visual literacy: a case study of developing a rubric for identifying and applying criteria to undergraduate student learning”, Teaching in Higher Education, 22, https://doi.org/10.1080/13562517.2017.1289507

CEFR (2001), Council of Europe, Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment, Cambridge: Press Syndicate of the University of Cambridge. https://rm.coe.int/16802fc1bf

Cohen, Andrew D., Tomas A. Upton (2006), “Strategies in responding to the new TOEFL reading tasks”, ETS Research Report Series, i‒162. https://doi.org/10.1002/j.2333-8504.2006.tb02012.x

Cummins, Jim (1981), Bilingualism and Minority Language Children. Toronto: Ontario Institute for Studies in Education.

Cummins, Jim (2005), “Teaching for Cross-Language Transfer in Dual Language Education: Possibilities and Pitfalls”, Paper presented at TESOL Symposium on Dual Language Education: Teaching and Learning Two Languages in the EFL Setting, Bogazici University Istanbul, 23 September 2005. http://www.achievementseminars.com/seminar_series_2005_2006/readings/tesol.turkey.pdf

Guichon, Nicholas, Sinead McLornan (2008), “The effects of multimodality on L2 learners: Implications for CALL resource design”, System, 36, 1, 85–93. https://doi.org/10.1016/j.system.2007.11.005

Farias, Migeul Angel, Katica Oblinovic, Roxana Orrego (2011), “Pontos de possível diálogo entre aprendizado multimodal e ensino-aprendizado de línguas estrangeiras”, Trabalhos em Linguística Aplicada, 50, 1, 133–151. https://www.scielo.br/j/tla/a/pGrJM8FF3HYNpnhJhVPQ9kG/?lang=pt

Grabe, William, Frederica L. Stoller (2002), Teaching and researching reading. Harlow: Pearson.

Jenkins, Joseph R., Lynn Fuchs, Paul van den Broek, Christine Epsin, Stanley L. Deno (2003), “Accuracy and fluency in list and context reading of skilled and RD groups: Absolute and relative performance levels”, Learning and Disabilities Research & Practice, 18, 237–245. https://doi.org/10.1111/1540-5826.00078

Kalantzis, Mary, Bill Cope, Eveline Chan, Leanne Dalley-Trim (2016), Literacies, (2nd edition). Cambridge: Cambridge University Press.

Koda, Keiko (2005), Insights into second language reading. New York: Cambridge University Press.

Knox, John S. (2008), “Online Newspaper and TESOL Classrooms: a Multimodal Perspective”, in L. Unsworth (ed.), Multimodal Semiotics. Functional Analysis in Contexts of Education London: Continuum, pp. 139–158.

Kress, Gunther, Carey Jewitt, Jon Obgorn, Tsatsarelis Charalampos (2001), Multimodal Teaching and Learning: The Rethorics of the Science Classroom. London: Continuum.

Kress, Gunther (2003), Literacy in the New Media Age. London and New York: Routledge.

Lankshear, Colin, Michele Knobel (2006), New Literacies: Everyday Practices and Classroom Learning. New York: Open University Press.

Martinez Lirola, M. (2020). “Multimodal Teaching Proposal in and English as a Foreign Language Subject”, Asian TEFL, 5, 1, 39–52. http://dx.doi.org/10.21462/asiantefl.v5i1.112

Mayer, Richard E. (2005), “Cognitive Theory of Multimedia Learning”, in Richard E. Mayer (ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning, Cambridge: Cambridge University Press, 31–48.

McKibben, Bill (1989), The End of Nature. New York: Random House Publishing.

Moreno, Roxana, Richard E. Mayer (1999), “Cognitive principles of multimedia learning: the role of modality and contiguity”, Journal of Educational Psychology, 91, 358–368. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.91.2.358

Nabhan, Salim, Rahmad Hidayat (2018), “Investigating literacy practices in a university EFL context from multiliteracies and multimodal perspective: A case study”, Advances in Language and Literary Studies, 9, 6, 192-199.

New London Group (1996). “A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures”, Harvard Educational Review, 66, 60–92. https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u

Nunan, David (1989), Designing tasks for the communicative classroom, Cambridge: Cambridge University Press.

Pitkänen-Huhta, Anne (2003), Texts and interaction: Literacy practices in the EFL classroom, Jyväskylä: University of Jyväskylä.

Senel, Selma, and Huseyin Can Senel (2021), “Remote assessment in higher education during COVID-19 pandemic”, International Journal of Assessment Tools in Education, 8, 2, 181-199. https://doi.org/10.21449/ijate.820140

Snow, Catherine, Michelle V. Porche, Paton P. Tabors, Stephanie R. Harris (2007), Is literacy enough?: Pathways to academic success for adolescents, Baltimore, MD: Paul H. Brookes.

Topalov, Jagoda (2012), “Strategije čitanja na engleskom jeziku kod studenata – kvantitativna analiza”, u Biljana Radić Bojanić (ur.), Strategije i stilovi u nastavi engleskog jezika, Novi Sad, Filozofski fakultet, 27–39.

Vaarala, Heidi, Juha Jalkanen (2010), “Changing spaces, expanding mindsets: supporting learners of different levels on a multimodal reading comprehension course”, Language value journal, 2, 1, 68–99. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/languagevalue/article/view/4739

Weir, Cyril J., Hanan Khalifa (2008), “A cognitive processing approach towards defining reading comprehension”, Cambridge ESOL: Research Notes, 31, 2–10. http://hdl.handle.net/10547/238207

##submission.downloads##

Objavljeno

2022-06-30