УНУТРАШЊА И СПОЉАШЊА МОТИВАЦИЈА У УЧЕЊУ ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА КАО СТРАНОГ НА УНИВЕРЗИТЕТСКОМ НИВОУ

Autori

  • Данијела М. Прошић Сантовац Универзитет у Новом Саду Филозофски факултет Одсек за англистику
  • Aна В. Халас Поповић Универзитет у Новом Саду Филозофски факултет Одсек за англистику

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2225086p

Ključne reči:

теорија самоодређења, унутрашња мотивација, спољашња мотивација, страни језик, енглески језик

Apstrakt

Овај рад испитује унутрашњу и спољашњу мотивацију студената који уче енглески језик као страни на Б1 нивоу Заједничког европског оквира за живе језике. Теоријски оквир овог истраживања не чини само поменута дихотомија већ и детаљна подела спољашње мотивације на четири типа коју нуде Рајан и Десај (2000), као и трочлана подела унутрашње мотивације коју представљају Валеранд и сараданици (1992). Циљ истраживања јесте одређивање најважнијих фактора који утичу на мотивацију за учење енглеског језика, потом врсте мотивације која је најизраженија код поменутих студената, а у оквиру дате детаљне таксономије, као и повезаности између различитих присутних типова мотивације и варијабли као што су пол испитаника, њихова редовност у похађању наставе, добровољно учешће у додатној активности, оцена на нивоу целе школске године и припадност испитаника филолошким или нефилолошким студијским групама. Узорак за истраживање чинило је 145 студената Филозофског факултета Универзитета у Новом Саду који су похађали различите студијске програме, а као инструмент коришћен је упитник са питањима затвореног типа. На основу статистичке обраде добијених података закључено је да су најважнији фактори који утичу на мотивацију испитаника понашање и однос предавача према студентима, док је у испитиваној популацији најизраженија спољашња мотивација, и то интернализована и интегрисана регулација. Значајне статистичке разлике јавиле су се у случају варијабле пол испитаника, посебно узимајући у обзир конструкте унутрашње мотивације ‒ жељу за знањем и стимулацијом. Директно пропорционална веза установљена је између степена мотивације и просечне оцене на нивоу целе године, а нередовност у похађању наставе и неучествовање у додатној активности повезани су са недостатком мотивације код студената.

Reference

Brown, H. Douglas (1990), ”M & Ms for Language Classrooms? Another Look at Motivation”, In: James E. Alatis (ed.), Georgetown University Round Table on Language and Linguistics 1990, Georgetown University Press, Washington, DC, 383–393.

Clément, Richard, Zoltán Dörnyei and Kimberly A. Noels (1994), ”Motivation, Self-Confidence, and Group Cohesion in the Foreign Language Classroom”, Language Learning, Wiley-Blackwell, New Jersey, 44, 417–448.

Crookes, Graham, and Richard W. Schmidt (1991), ”Motivation: Reopening the Research Agenda”, Language Learning, Wiley-Blackwell, New Jersey, 41, 469–512.

Deci, Edward L., and Richard M. Ryan (1985), Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Bahaviour, New York: Plenum.

Dörnyei, Zoltán (1994), ”Motivation and Motivating in the Foreign Language Classroom”, The Modern Language Journal, Wiley-Blackwell, New Jersey, 78, 3, 273–284.

Dörnyei, Zoltán (1998), ”Motivation in Second and Foreign Language Learning”, Language Teaching, Cambridge University Press, Cambridge, 31, 3, 117–135.

Dörnyei, Zoltán, and Kata Csizér (2002), ”Some Dynamics of Language Attitudes and Motivation: Results of a Longitudinal Nationwide Survey”, Applied Linguistics, Oxford University Press, Oxford, 232, 4, 421–467.

Dörnyei, Zoltán, Kata Csizér and Nãra Neméth (2006), Motivation, Language Attitudes and Globalisation. A Hungarian Perspective, Clevedon England: Multilingual Matters.

Gardner, Robert C., and Wallace E. Lambert (1959), ”Motivational Variables in Second Language Acquisition”, Canadian Journal of Psychology, Canadian Psychological Association, Ottawa, Ontario, 13, 4, 266–272.

Gardner, Robert C., and Wallace E. Lambert (1972), Attitudes and Motivation in Second Language Learning, Rowley, MA: Newbury House.

Harmer, Jeremy (1998), How to Teach English, Harlow, England: Longman.

Hayamizu, Toshihiko (1993), ”Between Extrinsic and Intrinsic Motivation: Examination on Individual Beliefs of the Links between Both Motivation”, Bulletin of the Faculty of Education, Nagoya University, Nagoya, 40, 77–88.

Hayamizu, Toshihiko (1995), ”Achievement Motivation Located between Extrinsic and Intrinsic Motivation”, Japanese Psychological Review, Kyoto University Sakyo, Kyoto, 38, 171–193.

Kreishan, Lana J., and Yahya A. Al-Dhaimat (2013), ”Intrinsic and Extrinsic Motivation, Orientation and Achievements in L2 of Arab Learners of English, French and German: a Study from Jordan”, International Education Studies, Canadian Center of Science and Education, Toronto, 6, 12, 52–63.

Lepper, Mark, and Jennifer Henderlong (2000) ”Turning 'Play' into 'Work' and 'Work' into 'Play'”, In: Carol Sansone and Judith Harackiewicz (eds.), Intrinsic and Extrinsic Motivation and Performance, Academic Press, San Diego, 257–307.

Midraj, Sadiq, Jessica Midraj, Garry O’Neill and Abdellatif Sellami (2008), ”The Affective Factors and English Language Attainment of Arab EFL Learners”, International Journal of Applied Educational Studies, Gulf University for Science & Technology, Al-Yarmouk, Kuwait, 1, 1, 43–52.

Noels, Kimberly A., Luc G. Pelletier, Richard Clément and Robert J. Vallerand (2000), ”Why Are You Learning a Second Language? Motivational Orientations and Self-Determination Theory”, Language Learning, University of Michigan, Wiley-Blackwell, Ann Arbor, Michigan, New Jersey, 50, 1, 57–85.

Oxford, Rebecca, and Jill Shearin (1994), ”Language Learning Motivation: Expanding the Theoretical Framework”, The Modern Language Journal, Wiley-Blackwell, New Jersey, 78, 1, 12–28.

Pae, Tae-II (2008), ”Second Language Orientation and Self-Determination Theory: A Structural Analysis of the Factors Affecting Second Language Achievement”, Journal of Language and Social Psychology, SAGE Publications, California, 27, 1, 5–27.

Ramage, Katherine (1990), ”Motivational Factors and Persistence in Foreign Language Study”, Language Learning, University of Michigan, Wiley-Blackwell, Ann Arbor, Michigan, New Jersey, 40, 189–219.

Ryan, Richard M. (1995), ”Psychological Needs and the Facilitation of Integrative Processes”, Journal of Personality, Wiley-Blackwell, New Jersey, 63, 397–427.

Ryan, Richard M., and Edward L. Deci (2000), ”Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions”, Contemporary Educational Psychology, Elsevier, Amsterdam, 25, 54–67.

Salikin, Hairus, Saidna Zulfqar Bin-Tahir, Reni Kusumaningputri and Dian Puji Yuliandari (2017), ”Te Indonesian EFL Learners’ Motivation in Reading”, English Language Teaching, Canadian Center of Science and Education, Ontario, 10, 5, 81–90.

Skehan, Peter (1991), ”Individual Differences in Second Language Learning”, Studies in Second Language Acquisition, Cambridge University Press, Cambridge, 13, 275–298.

Topalov, Jagoda (2011), Motivacija u nastavi stranog jezika, Novi Sad: Filozofski fakultet.

Hayamizu, Toshihiko (1995), ”Achievement Motivation Located between Extrinsic and Intrinsic Motivation”, Japanese Psychological Review, Kyoto University Sakyo, Kyoto, 38, 171–193.

Kreishan, Lana J., and Yahya A. Al-Dhaimat (2013), ”Intrinsic and Extrinsic Motivation, Orientation and Achievements in L2 of Arab Learners of English, French and German: a Study from Jordan”, International Education Studies, Canadian Center of Science and Education, Toronto, 6, 12, 52–63.

Lepper, Mark, and Jennifer Henderlong (2000) ”Turning 'Play' into 'Work' and 'Work' into 'Play'”, In: Carol Sansone and Judith Harackiewicz (eds.), Intrinsic and Extrinsic Motivation and Performance, Academic Press, San Diego, 257–307.

Midraj, Sadiq, Jessica Midraj, Garry O’Neill and Abdellatif Sellami (2008), ”The Affective Factors and English Language Attainment of Arab EFL Learners”, International Journal of Applied Educational Studies, Gulf University for Science & Technology, Al-Yarmouk, Kuwait, 1, 1, 43–52.

Noels, Kimberly A., Luc G. Pelletier, Richard Clément and Robert J. Vallerand (2000), ”Why Are You Learning a Second Language? Motivational Orientations and Self-Determination Theory”, Language Learning, University of Michigan, Wiley-Blackwell, Ann Arbor, Michigan, New Jersey, 50, 1, 57–85.

Oxford, Rebecca, and Jill Shearin (1994), ”Language Learning Motivation: Expanding the Theoretical Framework”, The Modern Language Journal, Wiley-Blackwell, New Jersey, 78, 1, 12–28.

Pae, Tae-II (2008), ”Second Language Orientation and Self-Determination Theory: A Structural Analysis of the Factors Affecting Second Language Achievement”, Journal of Language and Social Psychology, SAGE Publications, California, 27, 1, 5–27.

Ramage, Katherine (1990), ”Motivational Factors and Persistence in Foreign Language Study”, Language Learning, University of Michigan, Wiley-Blackwell, Ann Arbor, Michigan, New Jersey, 40, 189–219.

Ryan, Richard M. (1995), ”Psychological Needs and the Facilitation of Integrative Processes”, Journal of Personality, Wiley-Blackwell, New Jersey, 63, 397–427.

Ryan, Richard M., and Edward L. Deci (2000), ”Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions”, Contemporary Educational Psychology, Elsevier, Amsterdam, 25, 54–67.

Salikin, Hairus, Saidna Zulfqar Bin-Tahir, Reni Kusumaningputri and Dian Puji Yuliandari (2017), ”The Indonesian EFL Learners’ Motivation in Reading”, English Language Teaching, Canadian Center of Science and Education, Ontario, 10, 5, 81–90.

Skehan, Peter (1991), ”Individual Differences in Second Language Learning”, Studies in Second Language Acquisition, Cambridge University Press, Cambridge, 13, 275–298.

Topalov, Jagoda (2011), Motivacija u nastavi stranog jezika, Novi Sad: Filozofski fakultet.

##submission.downloads##

Objavljeno

2022-06-30