ПРЕДВИДЉИВЕ ГРЕШКЕ У СРПСКОМ ЈЕЗИКУ КАО СТРАНОМ

Autori

  • Биљана М. Бабић Универзитет у Новом Саду Филозофски факултет Одсек за српски језик и лингвистику

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2225163b

Ključne reči:

српски језик као страни и као први, грешка, анализа грешака

Apstrakt

У раду се пореди писана продукција студената који српски језик уче као страни са говорним исказима деце на раном узрасту која српски језик усвајају као први. Као једна страна корпуса – она која се пореди – послужиле су грешке из писмених састава језички хетерогене групе студената (нивои А1 и А2). Као друга страна корпуса – она с којом се пореди – послужила су сва одступања од стандардног српског језика нађена у радовима посвећеним усвајању српског језика и развоју говора код деце. Поређењем се утврђују и издвајају заједничка им морфолошко-синтаксичка одступања од српске стандарднојезичке норме (одступања: 1. у грађењу глаголских облика, 2. у конгруенцији између субјекта и предиката, као и 3. у употреби предлошко-падежних конструкција уз глаголе), с циљем да се покаже које грешке студената настају под утицајем самог циљног језика, тј. због унутарјезичке интерференције. Као резултат анализе добијена је листа од укупно 43 типа и подтипа грешака заједничких двема групама испитаника.

Reference

Anđelković, Darinka (2012), Glagoli i glagolske dopune u razvoju dečijeg govora, neobjavljena doktorska disertacija, Beograd: Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet <http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/handle/123456789/3250/Disertacija.pdf ?sequence=4&isAllowed=y> (datum pristupa: 10. 9. 2020).

Jocić, Mirjana (1977), „Govorna adaptacija odraslog u opštenju sa detetom”, Godišnjak Saveza društava za primenjenu lingvistiku Jugoslavije (Beograd), br. 1, 145–153.

Jocić, Mirjana (1983), „Jedan aspekt razvoja komunikativno-lingvističke kompetencije kod dece”, Zbornik za flologiju i lingvistiku (Novi Sad), XXVI/1, 147–157.

Jocić, Mirjana (2002), „Usvajanje i razvoj padežnog sistema srpskog jezika”, Zbornik Matice srpske za flologiju i lingvistiku (Novi Sad), XLV/1–2, 231–244.

Jocić, Mirjana (2006), „Funkcija interpretacije detetovog iskaza od strane odraslog i njen uticaj na razvoj verbalne komunikacije deteta”, u: Jezik, komunikacija, razvoj, Novi Sad: DOO Dnevnik – Novine i časopisi, 31–46.

Kostić, Đorđe, Spasenija Vladisavljević (1995), Govor i jezik deteta u razvoju. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Mikeš, Melanija (1973), „Razvoj sintakse u drugoj i trećoj godini života”, Zbornik 6, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, Naučna knjiga, 101–111.

Mikeš, Melanija, Plemenka Vlahović (1966), „Razvoj gramatičkih kategorija u dečjem govoru”, Prilozi proučavanju jezika (Novi Sad), 2, 165–209.

Savić, Svenka (1972), „Usvajanje lične zamenice prvog lica jednine u dečijem govoru”, Psihologija (Beograd), god. 5, br. 1–2, 59–67.

Savić, Svenka (1978), Kako blizanci uče da govore, Novi Sad: Filozofski fakultet.

Savić, Svenka, Mirjana Jocić (1973), „Neke karakteristike dijaloga blizanaca”, Zbornik 6, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, Naučna knjiga, 113–123.

Vasić, Vera (1976), „Verbalna interakcija starijeg i mlađeg deteta u mikrosredini”, Zbornik radova sa konferencije „Jezik i društvo”, Novi Sad: Društvo za primenjenu lingvistiku Jugoslavije, 121–130.

Vasić, Vera (1981), „O usvajanju priloga na ranom uzrastu”, Prilozi proučavanju jezika (Novi Sad), 17, 39–101.

Vasić, Vera (1983), Govor sa sestrom i bratom, Novi Sad: Filozofski fakultet, Institut za južnoslovenske jezike.

Vlahović, Plemenka (1965), „Geneza prvih reči i rečenica u dečjem govoru”, Prilozi proučavanju jezika (Novi Sad), 1, 205–214.

References

Anđelković, Darinka (2012), Glagoli i glagolske dopune u razvoju dečijeg govora, neobjavljena doktorska disertacija, Beograd: Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet <http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/handle/123456789/3250/Disertacija.pdf ?sequence=4&isAllowed=y> (datum pristupa: 10. 9. 2020).

Antonić, Ivana (2005), „Sintaksa i semantika padeža”, u: P. Piper i dr. Sintaksa savremenoga srpskog jezika: prosta rečenica (red. Milka Ivić), Beograd: Institut za srpski jezik SANU, Beogradska knjiga – Novi Sad: Matica srpska, 119–300.

Arsenijević, Nada (1990), Najfekventnije interferentne pojave učenika mađarske narodnosti u produkciji na srpskohrvatskom jeziku, neobjavljena magistarska teza, odbranjena 1990. godine na Institutu za južnoslovenske jezike Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, Novi Sad: Seminarska biblioteka Odseka za srpski jezik i lingvistiku Filozofskog fakulteta Univerziteta u Novom Sadu. Sign. L 10305.

Azimov, Ėlʼkhan G., Anatoliĭ N. Shchukin (2009), Novyĭ slovarʼ metodicheskikh terminov i poni͡atiĭ (teorii͡a i praktika obuchenii͡a i͡azykam), Moskva: IKAR.

Babić, Biljana (2014), „Greške u tvorbi oblika futura I na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog”, Jezici i kulture u vremenu i prostoru IV/2 (Tematski zbornik), Novi Sad: Filozofski fakultet, 143–153.

Babić, Biljana (2016), „Greške u upotrebi oblika lokativa na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog”, Zbornik u čast Ljiljani Subotić: Teme jezikoslovne u srbistici kroz dijahroniju i sinhroniju, Novi Sad: Filozofski fakultet, 703–726.

Babić, Biljana (2017), „Greške u upotrebi oblika genitiva na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog”, Jezici i kulture u vremenu i prostoru VI (Tematski zbornik), Novi Sad: Filozofski fakultet, 363–377.

Babić, Biljana (2018), „ Unutarjezičke greške u upotrebi oblika akuzativa u srpskom jeziku kao stranom”, Srpski jezik: studije srpske i slovenske, XXIII, Beograd: Filološki fakultet. 583–600.

Babić, Biljana (2020), „Najfrekventnije unutarjezičke greške u upotrebi padežnih oblika imenica u srpskom jeziku kao stranom”, Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi 4, Beograd: Filološki fakultet, 47–59.

Babić, Biljana (2021), Unutarjezičke greške u nastavi srpskog jezika kao stranog, Novi Sad: Filozofski fakultet, Centar za srpski jezik kao strani.

Burzan, Mirjana (1984), Interferencija u predikatu srpskohrvatske rečenice u jeziku učenika mađarske narodnosti, Novi Sad: Filozofski fakultet, Institut za južnoslovenske jezike.

Jocić, Mirjana (1980/81), „Jedan aspekt usvajanja padežnog sistema na ranom uzrastu: padeži za obeležavanje prostornih odnosa”, Godišnjak Saveza društava za primijenjenu lingvistiku Jugoslavije (Zagreb), br. 4–5, 87–91.

Jocić, Mirjana (2002), „Usvajanje i razvoj padežnog sistema srpskog jezika”, Zbornik Matice srpske za flologiju i lingvistiku (Novi Sad), XLV/1–2, 231–244.

Kostić, Đorđe, Spasenija Vladisavljević (1995), Govor i jezik deteta u razvoju. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Kovačićek, Miljenko (1986), „Problemi u učenju hrvatskog ili srpskog na početnim stupnjevima za englesko govorno područje”, Zbornik radova sa savetovanja Nastava srpskohrvatskog jezika kao stranog, Beograd: Institut za strane jezike, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja grada Beograda, 65–69.

Krashen, Stephen D. (First internet edition 2002), Second Language Acquisition and Second Language Learning, Los Angeles: University of Southern California <http://www.sdkrashen.com/content/books/sl_acquisition_and_learning.pdf>, (datum pristupa: 3. 8. 2021).

Kristal, Dejvid (1996), Kembrička enciklopedija jezika, Beograd: Nolit.

Mikeš, Melanija, Plemenka Vlahović (1966), „Razvoj gramatičkih kategorija u dečjem govoru”, Prilozi proučavanju jezika (Novi Sad), 2, 165–209.

Milošević, Stefan (2016), „Tipologija gramatičkih grešaka ruskih govornika pri usvajanju srpskog jezika”, Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi 3, Beograd: Filološki fakultet, 169–179.

Perišić Arsić, Olja (2016), „Analiza grešaka u srpskom jeziku kao stranom na primeru italofona”, Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi 3, Beograd: Filološki fakultet, 155– 168.

Richards, Jack S. (21971/1975), „A Non-Contrastive Approach to Error Analysis”, Error Analysis – Perspectives on Second Language Acquisition (Ed. by Jack S. Richards), London: Longman, 172–188.

Ruskova Đermanović, Svetla (2013), „O nekim morfološkim greškama kod studenata srbistike na Univerzitetu u Plovdivu”, Srpski jezik, književnost, umetnost, Knj. 1: Tradicija i inovacije u savremenom srpskom jeziku, Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet, 503–510.

Savić, Svenka (1975), „Psiholingvistika i razvoj govora: usvajanje enklitičkog sistema u srpskohrvatskom jeziku”, Književnost i jezik (Beograd), god. 22, br. 2, 254–266.

Savić, Svenka (1978), Kako blizanci uče da govore, Novi Sad: Filozofski fakultet.

Skutnab-Kangas, Tove (1991), Bilingvizam – da ili ne, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Slobin, Dan I. (1981), „Univerzalije u gramatičkom razvoju dece”, u: Razvoj govora kod deteta (Izabrani radovi), Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 155–170.

Šotra, Tatjana (2006), Kako progovoriti na stranom jeziku, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Vasić, Smilja, Svenka Savić (1972), „Principi jezičkih univerzalija i jedan vid dečijeg govornog razvitka u ranom uzrastu”, Psihologija (Beograd), god. 5, br. 1–2, 68–75.

Vojnović, Jelena (2007), „Usvajanje padežnog sistema u nastavi srpskog jezika kao stranog (početni nivo)”, Savremene tendencije u nastavi jezika i književnosti (Zbornik radova), Beograd: Ministarstvo za nauku i zaštitu životne sredine, Filološki fakultet Univerziteta, 281–289.

##submission.downloads##

Objavljeno

2022-06-30