ÒGBÓJU ODE NINÚ IGBÓ IRÚNMOLÈ (ШУМА ХИЉАДУ ДЕМОНА: ЛОВЧЕВА САГА) И LÁNGBÒDÓ (НЕОПИСИВА ГОРА): АФРИЧКА КУЛТУРА КОЈА СЕ ИЗВОДИ НА СЦЕНИ

Autori

  • Шола Балогун Универзитет у Ибадану, Факултет умјетности Одсјек за позоришне умјетности
  • Ебидун Џ. Меколи Универзитет Афе Бабалола, Факултет умјетности и хуманистичких наука Одсјек за перформативне умјетности

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2225279b

Ključne reči:

позориште у Африци, искуства народа Јоруба, стварност културне сцене, материјал домородачке културе

Apstrakt

Проучавање позоришне културе у Африци пружа битну подлогу за поновно вредновање истицања главних идеологија и утицаја европске естетике на развој позоришне сцене у Африци. Традиција смјештања посебне животне филозофије драмских ликова унутар неке културе с којом ће публика која потиче из те културе моћи да се поистовјети представља једну универзалну вриједност. А у већини случајева управо је та погрешна информација о томе што је стилски другачије у разним културама оно што служи као средство изолације искустава људи који не припадају Западу у политичком, идеолошком и културолошком смислу. Стога контекстуализација романа Д. О. Фагунве, Шума хиљаду демона: Ловчева сага, који је са језика народа Јоруба превео нобеловац Воле Сојинка, те романа Неописива гора, који је за извођење на позорници приредио Вале Огунјеми у оквиру система Аларињо, путујућег позоришта народа Јоруба у западној Африци, и чији је назив заснован на локалитету у дивљини у којој се одвија ловачка авантура у Фагунвином роману, потврђује културу као мјесто за наступе.

Једини приступ разумијевању концепта неког позоришта јесте да се разумије умјетничка форма која је карактеристична за дату културу. У драмском наративу ловца-наратора који се запутио ка удаљеној гори Лангбодо Фагунве и Огунјеми успијевају да ухвате функционалне димензије позоришне сцене домородачких народа које се разликују од стварности европских друштава. У овом раду покушавамо да нагласимо важност поновног бављења дефиницијама и промјенама у позоришту у погледу домородачких култура и позоришних сцена попут Алариња на примјеру одабраних дјела два писца који припадају култури народа Јоруба.

Reference

Adédèjì, Joel A. (1969), The Alárìnjó Theatre: A Study of Yorùbá Teatrical Art from its Earliest Beginnings to the Present Times, Doctoral thesis, University of Ibadan.

Adedokun, Remi A. (2009) Community Theatre Practice In Nigeria: A Practical Approach to Theatre for Development (TFD) in Africa, Ibadan: BookWright.

Adedokun, Remi A. (2012) Theatre Production Handbook: Guide to Selecting & Producing Plays, Ibadan: Stirling-Horden Publishers.

Adélùgbà, Dapo (1978), “Tree Dramatists in Search of a Language”, Theatre in Africa, edited by Ogunba, Oyin, Irele, Abiola, Ibadan: Ibadan University Press.

Banham, Martin (2004), “Preface”, A History of Theatre in Africa, edited by Banham, Martin, Cambridge: Cambridge University Press.

Barber, Karin (2004), “Literacy, Improvisation, and the Virtual Script in Yoruba Popular Theatre”, African Drama and Performance, edited by Conteh-Morgan, John, Olaniyan, Tejumola, Bloomington: Indiana University Press.

Carlson, Marvin (2011), “Performance Studies and the Enhancement of Theatre Studies”, The Rise of Performance Studies: Rethinking Richard Schechner's Broad Spectrum, edited by Harding, James, Rosenthal, Cindy, New York: Palgrave Macmillan.

Conteh-Morgan, John, Olaniyan, Tejumola (2004), “Introduction”, African Drama and Performance, edited by Conteh-Morgan, John, Olaniyan, Tejumola, Bloomington: Indiana University Press.

Dasylva, Ademola O. (2006), “Classifcatory Paradigms in African Oral Narrative”, Isese Monograph Series, vol. 1, no.1.

Ebewo, Patrick J. (2017) Explorations in Southern African Drama, Theatre and Performance, Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.

Fabian, Johannes (1990), Power and Performance: Ethnographic Explorations Trough Proverbial Wisdom and Theater in Shaba, Zaire, Madison, Wisconsin: The University of Wisconsin Press.

Fabian, Johannes (2004), “Theatre and Anthropology, Theatricality and Culture”, African Drama and Performance, edited by Conteh-Morgan, John, Olaniyan, Tejumola, Bloomington: Indiana University Press.

Fágúnwà, D.O. (2013), Forest of a Thousand Daemons: A Hunter's Saga, translated by Soyinka, Wole, San Francisco: City Lights Books.

Fágúnwà, D.O. (2005), Ògbójú Ọdẹ Nínú Igbó Irúnmọlẹ̀, Ibadan: Nelson Publishers Limited.

Falola, Toyin (2003), The Power of African Cultures, Rochester: University of Rochester Press.

Fiebach, Joachin (2004), “Dimensions of Theatricality in Africa”, African Drama and Performance, edited by Conteh-Morgan, John, Olaniyan, Tejumola, Bloomington: Indiana University Press.

Graf, J. C.de (2002), “Roots in African Drama and Theatre”, Black Theatre: Ritual Performance in the African Diaspora, edited by Harrison, Paul Carter, Walker ll, Victor Leo, Edwards, Gus, Philadelphia: Temple University Press.

Igweonu, Kenneth, Okagbue, Osita (2013), “Introduction”, Performative Inter-Actions in African Theatre 2: Innovation, Creative and Social Change, edited by Igweonu, Kenneth, Okagbue, Osita, Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.

Loxley, James (2007) Performativity, London: Routledge.

Nkashama, Pius Ngandu (2004), “Theatricality and Social Mimodrama”, African Drama and Performance, edited by Conteh-Morgan, John, Olaniyan, Tejumola, Bloomington: Indiana University Press.

Ogunyẹmi, Wale (1979) Langbodo, Lagos: Tomas Nelson.

Okagbue, Osita (2007) African Theatres and Performances, London: Routledge.

Quayson, Ato (2004), Pre-Texts and Intermedia: African Theatre and the Question of History, African Drama and Performance, edited by Conteh-Morgan, John, Olaniyan, Tejumola, Bloomington: Indiana University Press.

Riccio, Tomas (2007), Performing Africa: Remixing Tradition, Theatre, and Culture, New York: Peter Lang Publishing.

Stein, Rebecca L, Stein, Philip L. (2017), The Anthropology of Religion, Magic, and Witchcraf, London: Routledge.

##submission.downloads##

Objavljeno

2022-06-30