PROSTOR KAO SREDSTVO (NE)KOMUNIKACIJE U FILMOVIMA CRVENA PUSTINJA MICHELANGELA ANTONIONIJA I SIGURNA TODDA HAYNESA

Autori

  • Dejan M. Malčić Univerzitet u Banjoj Luci Filološki fakultet

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2225406m

Ključne reči:

Crvena pustinja, Antonioni, Sigurna, Haynes, pejzaži, praznina, enterijeri, analiza, poređenje

Apstrakt

Dva filmska ostvarenja nastala u različitim flmskim epohama, Crvena pustinja (Il deserto rosso, 1964) Michelangela Antonionija i Sigurna (Safe, 1995) Todda Haynesa mogu se dovesti u vezu na osnovu nekoliko idejnih, tematskih, pa i stilskih podudarnosti. Ovaj rad biće pokušaj da se rasvijetle neki aspekti i karakteristike ovih ostvarenja, da se pokaže koliko su njihove vizije svijeta i jedinstvene autorske poetike njihovih reditelja uporedive i, ako je tako, iz kojih razloga. Rad će se posebno pozabaviti načinom na koji ova dva poprilično hermetična ostvarenja ostvaruju komunikaciju sa gledaocima, kao i vrlo specifčnim sredstvima kojima postižu taj cilj, a to su, prije svega, otvoreni i zatvoreni prostori, koji pomažu da se nekomunikativna priroda ovih ostvarenja donekle ublaži.

Reference

Adorno, Teodor W. (1989), Téorie esthétique, Paris: Klincksieck.

Brunetta, Gian Pierro (2008), „Identitet italijanskog flma”, Vek italijanskog filma, Beograd: Clio, 13–29.

Cameron, Ian, Robin Wood (1971), Antonioni, New York: Praeger.

Christley, Jaime N. (2011), „Review: Red Desert”, https://www.slantmagazine.com/film/red-desert/ https://www.slantmagazine.com/film/red-desert/ [22. 5. 2022]

Civjan, Jurij, Jurij Lotman (2014), Dijalog sa ekranom, Beograd: Filmski centar Srbije.

Fonseca, Sarah (2018), „8 Queer Horror Films to Watch Tis Halloween”, https://www.them.us/story/queer-horror-flms-list [22. 5. 2022]

Gandy, Matthew (2003), „Landscapes of Deliquescence in Michelangelo Antonioni’s Red Desert”, Transactions of the Institute of British Geographers (Vol. 28, No. 2), London: Wiley on behalf of The Royal Geographical Society, 218–237.

Gavrić, Tomislav (1995), Enciklopedija flmskih reditelja (A–G), Beograd: NEA.

Gavrić, Tomislav (2021), Teorija flmske kritike: Elementi za promišljanje filma, Beograd: Filmski centar Srbije.

Gjelsvik, Anne (2021), Šta je flm?, Beograd: Karpos.

Grundmann, Roy (1995), „How clean was my valley: Todd Haynes’s Safe”, Cinéaste (Vol. 21, No. 4). New York: Cineaste Publishers, Inc., 22–25.

Joly, Martine (2009), Slika i njeno tumačenje, Beograd: Clio.

Jovanović, Bojan (2020), Negovana divljina: Film i alternativni flm, Beograd: Dom kulture Studentski grad.

Kronja, Ivana (2020), Estetika avangardnog i eksperimentalnog flma: telo, rod i identitet, Beograd: Filmski centar Srbije.

Miltojević, Branislav (2020), Filmovi bez flma, Niš: Niški kulturni centar.

Munitić, Ranko (2009), Filmska slika i stvarnost, Beograd: Filmski centar Srbije.

Revault d'Allonne, Fabrice (2021), Za „moderan” film, Beograd: FMK.

Rivette, Jacques (2018), Tekstovi i razgovori, Beograd: FMK.

Roth, David (2020), ”Todd Hayne’s masterpiece Safe is now a tale of two plagues”, https://www.newyorker.com/culture/culture-desk/todd-hayness-masterpiece-safeis-now-a-tale-of-two-plagues [22. 5. 2022]

Rubeša, Dragan (2003), „Todd Haynes: Celuloidni vizionar”, Hollywood (br. 90). Zagreb: Vedis d.o.o., 56–60.

Seymor, Nicole (2011), „It’s Just Not Turning Up”: Cinematic Vision and Environmental Justice in Todd Hayne’s Safe”, Cinema Journal (Vol. 50, No. 4). Baltimore: University of Texas Press, 22–47.

Urlich, Gregor, Enno Patalas (1998), Istorija filmske umetnosti, Beograd: Sfinga.

##submission.downloads##

Objavljeno

2022-06-30