МУЗИЧКА ЕКФРАЗА У СРПСКОМ РОМАНУ С КРАЈА XX И ПОЧЕТКА XXI ВЕКА (СТВАРАЛАЧКО ИСКУСТВО А. ГАТАЛИЦЕ, М. ПАВИЋА, Г. ПЕТРОВИЋА И Г. ЋИРЈАНИЋ)

Autori

  • Наталија Билик Кијевски национални универзитет „Тарас Шевченко” Институт за филологију Катедра за славистику

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2226326b

Ključne reči:

музичка екфраза, поетика, семантика, А. Гаталица, М. Павић, Г. Петровић, Г. Ћирјанић

Apstrakt

Продуктивaн правaц стратегијa компаратистике тренутно се препознаје у разноликим односима различитих медија. У савременој развојној фази, према генерализованој типологији ових односа, једним од најплоднијих и најефикаснијих сматра се екфраза, феномен специфичног посредовања једног медија у поетици другог. Начин остваривања екфразе прихвата се као опис стваралачког процеса или дела било које врсте уметности у књижевном тексту. Преовлађујућа одредница екфразе јесте њена повезаност са стваралачким делом или процесом, иако се претпоставља да екфраза обухвата и уметничке варијанте са тачном имитацијом релевантне жанровски конвенционалне поетике. У одређивању универзалних принципа организације ефикасним се чине понајпре научни потенцијали покренути у семиотичкој концепцији Ј. Лотмана, а пре свега теорија суперпонирања и пресека различитих уметничких знаковних система и семантичких простора способних да генеришу нови смисао. Емпиријски је план екфразе сликовито и убедљиво актуелизован у романима познатих српских писаца А. Гаталице, М. Павића, Г. Петровића и Г. Ћирјанић. Иновативно стваралачко искуство уметника сведочи о посебној префињености, садржајности, прецизности обликовања, разноврсности значењског потенцијала, у чему се манифестације поетике синкретизма уметности приближавају организационим компонентама поетике романа.

Reference

Ајdačić, Dejan (2017), „Madone italijanske renesanse u delima Miloša Crnjanskog i Milete Prodanovića”, Ајdačić, Dejan. Srbistički mozaik. Književnost. Beograd: Alma.

Bjelanović, Nedeljka V. (2022), „Dvoglasje ekfraze. Figura ljubavi – ekfrastični oblici u stvaralaštvu Svetislava Mandića ”. Filolog, 2022, XIII, 25.

Bobryk, Roman (2013), „Deyaki sposterezhennya nad vzayemozvʺyazkamy literatury y zhyvopysu“. Ekfrazys: verbalʹni obrazy mystetstva: monohrafiya, Kyyiv: VPTS „Kyyivsʹkyy universytet“.

Bovsunivsʹka, Tetyana (2013), „Synkretyzm mystetstv i stanovlennya teoriyi ekfrazysu“. Ekfrazys: verbalʹni obrazy mystetstva: monohrafiya, Kyyiv: VPTS „Kyyivsʹkyy universytet“.

Bruhn, Siglind (2000), Musical Ekphrasis: Composers Responding to Poetry and Painting. New York: Pendragon press.

Ćirjanić, Gordana (2012), Kuća u Puertu, Beograd: Evro-Giunti.

Eisen, Cliff; Keefe, Simon P. (2006), The Cambridge Mozart Encyclopedia. Cambridge: Cambridge University Press.

Ékfrazys v russkoy lyterature. Trudy Lozannskoho sympozyuma (2002), Moskva: MyK.

Éntsyklopedycheskyy slovarʹ yunoho muzykanta (1985), Moskva: Pedahohyka.

Heymey, Andzhey (2017), „Literaturna partytura yak predmet doslidzhenʹ interdystsyplinarnoyi komparatyvistyky“, Muzychna faktura literaturnoho tekstu: intermedialʹni studiyi, Lʹviv: Apriori.

Jerkov, Aleksandar (1992), Nova tekstualnost: ogledi o srpskoj prozi postmodernog doba, Podgorica: Oktoih; Nikšić: Unireks; Beograd: Prosveta.

Klochek, Hryhoriy (1986), „Dusha moya sontsya namriyala...“: Poetyka „Sonyachnykh klarnetiv“ Pavla Tychyny, Kyyiv: Dnipro.

Kovaliv, Yuriy (2007), Literaturoznavcha entsyklopediya, T.1, Kyyiv: VTS „Akademiya“.

Lotman, Yuryy (2000), Semyosfera. Kulʹtura y vzryv. Vnutry myslyashchykh myrov. Statʹy. Yssledovanyya, Sankt-Peterburh: Yskusstvo-Spb.

Matsenka, Svitlana (2017), Metamystetstvo: slovnyk dosvidu terminotvorennya na mezhi literatury y muzyky, Lʹviv: Apriori.

McLuhan, M. (1994), Understanding Media: The Extensions of Man. London – New York: MIT Press.

Mitchell, William Thomas (1995), Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago: University of Chicago Press.

Pavić, Milorad (2006), Drugo telo, Beograd: Dereta.

Petrović, Goran (2008), Atlas opisan nebom, Beograd: Narodna knjiga – Alfa.

Shostyy Mizhnarodnyy mizhdystsyplinarnyy teoretychnyy sympozium „Literatura v koli mediy: intermediyne pole khudozhnikh praktyk, retseptyvni stratehiyi, syntez mystetstv“, travenʹ 2013 (2013), Kyyiv: Instytut literatury im. T.H. Shevchenka NAN Ukrayiny.

Tatarenko, Alla (2017), „Budivnychi muzyky i di-dzheyi: funktsiya muzyky u formuvanni poetyky postmodernizmu ta postpostmodernizmu (na materiali serbsʹkoyi literatury)“. Muzychna faktura literaturnoho tekstu: intermedialʹni studiyi, Lʹviv: Apriori.

Tychyna, Pavlo (2019), Sonyashni klarnety. 1914–1920. Vinnytsya: Tvory.

Wiley, Roland John (2009), The Master Musicians: Tchaikovsky. Oxford and New York: Oxford University Press.

##submission.downloads##

Objavljeno

2022-12-31