ʻНАПУШТЕНИ ВИЛЕЊАКʼ И ʻВОДЕНИ КРАЉʼ МЕТЈУА АРНОЛДА КАО ОДРАЗИ ВИКТОРИЈАНСКИХ СТРАХОВА

Autori

  • Dijana D. Tica Универзитет у Бањој Луци Филолошки факултет Катедра за англистику

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2327083t

Ključne reči:

мушко, женско, викторијанско, конфликт, религија

Apstrakt

Инспирисане причама народа Сјеверне Европе, Арнолдове пјесме ʻНапуштени вилењакʼ (1849) и ʻВодени краљʼ (1853) доносе причу о женама које се удају за морска створења, вилењаке, и мијењају свој дом на копну подводним свијетом вилењака. Преласком граница између њихових супротстављених свјетова, оне стварају низ проблема, од којих је најзначајнији тензија изазвана њиховим различитим религијским увјерењима. У ʻНапуштеном вилењакуʼ Маргарета, вилењакова супруга, страхујући да ће бити проклета због свог брака са паганином, одлучи да се поново врати у људски свијет на најважнији хришћански празник, Ускрс. С друге стране, како би усрећио своју супругу, водени краљ из истоимене пјесме одлази у људски свијет у нади да ће пронаћи свештеника који би био вољан да га крсти, али на крају је ипак одбачен због тога што је ʻчудовиштеʼ које не може да се спаси.

Рад истражује начин на који Арнолдове пјесме одражавају страхове викторијанске епохе, као и Арнолдову властиту анксиозност. Ово ће се постићи поређењем два супротстављена свијета – људског свијета свакодневних активности, правила, закона и очекивања; и дома вилењака, тајанственог, разнобојног и мирног свијета морских звијери. Поред тога, рад ће анализирати обрнуте родне улоге и преиспитати књижевне, културне и друштвене стереотипе. Рад ће такође покушати да пронађе везу између главних тема ових пјесама и Арнолдовог живота те његове каријере пјесника и књижевног критичара.

Reference

Abrams, M. H. (ed.) (1993) The Norton Anthology of English Literature, vol. 2, 6th ed. New York, W. W. Norton & Company.

Alexander, S. (2012) Mermaids: The Myths, Legends, & Lore. New York, Adams Media.

Armstrong, I. (1993) Victorian Poetry: Poetry, Poetics, and Politics. London, Routledge.

Arnold, M. (2006) Culture and Anarchy. Oxford’s World Classics. Oxford, Oxford University Press.

Arnold, M. (1993) Selected Letters. Edited by Clinton Machann & Forrest D. Burt. London, Macmillan.

Arnold, M. (1970) Culture and Anarchy and Other Selected Prose. Edited by P. J. Keating. Harmondsworth, Penguin.

Arnold, M. (1942) The Poetical Works of Matthew Arnold. London, Oxford University Press.

Briggs, K. (1977) An Encyclopedia of Fairies: Hobgoblins, Brownies, Bogies and Other Supernatural Creatures. New York, Pantheon Books.

Bush, D. (1971) Matthew Arnold: A Survey of His Poetry and Prose. Masters of World Literature. London, Macmillan.

Campbell Galman, S. (2018) Enchanted selves: transgender children’s use of mermaid imagery in self-portraiture. Shima. 12 (2), 163–180. DOI: 10.21463/shima.12.2.14. Dinnerstein, D. (1976) The Mermaid and the Minotaur: Sexual Arrangements and Human Malaise. New York, Harper Perennial.

Dundes, L. & Dundes, A. (2000) The trident and the fork: Disney’s ‘The Little Mermaid’ as a male construction of an electral fantasy. Psychoanalytical Studies. 3 (2), 117–130. DOI: 10.1080/713692451.

Fulweiler, H. W. (1992) On Arnold’s ‘The Forsaken Merman’. In: Ristić R. (ed.) Reading and understanding Victorian poetry. Niš, Univerzitet u Nišu, pp. 207–210.

Grob, A. (2002) A Longing Like Despair: Arnold’s Poetry of Pessimism. Newark, University of Delaware Press.

Harrison, A. H. (2008) The Cultural Production of Matthew Arnold. Athens, Ohio University Press.

Hayward, P. (2018) Mermaids, mercultures and the aquapelagic imaginary. Shima. 12 (2), 1–11. DOI: 10.2146/shima.12.2.03.

Houghton, W. E. & Stange, G. R. (eds.) (1968) Victorian Poetry and Poetics, 2nd ed. Boston, Houghton Mifflin.

Hyder, C. K. (1980) ‘The Forsaken Merman’ and ‘The Neckan’: another look. Studies in English, New Series. 1 (4), 5–19.

Jilkén, O. (2018) ‘A phallus out of water’: the construction of mer-masculinity in modern day illustrations. Shima. 12 (2), 195–207. DOI: 10.2146/shima.12.2.16.

Kramer, N. (2016) Agnes and the Merman: Abraham as monster. In: Nun, K. &Stewart, J. (eds.) Kierkegaard’s literary figures and motifs. Tome 1: Agamemnon to Guadalquivir. Kierkegaard Research: Sources, Reception and Resources, vol. 16. London, Routledge, pp. 15–29.

Machann, C. (1998) Matthew Arnold: A Literary Life. London, Macmillan.

Morgan, T. E. (2000) The poetry of Victorian masculinities. In: J. Bristow (ed.) The Cambridge companion to Victorian poetry. Cambridge, Cambridge University Press, pp. 203–227.

Ristić. R. (1992) Reading and Understanding Victorian Poetry. Niš, Univerzitet u Nišu.

Šerbedžija, M. (1991) Esej u viktorijanskom periodu. In: Hadžiselimović O. et.al (eds.) Engleska književnost – knjiga III, Sarajevo, Svjetlost, pp. 55–77.

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-06-30

Broj časopisa

Sekcija

ENGLISH DEPARTMENT’S 30TH ANNIVERSARY SPECIAL EDITION