НАСТАВА СТРАНОГ ЈЕЗИКА У ДИГИТАЛНОМ ОКРУЖЕЊУ: СТАВОВИ И УВЕРЕЊА НАСТАВНИКА

Autori

  • Milena M. Vidosavljević Институт за српску културу Приштина – Лепосавић

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2327153v

Ključne reči:

страни језици, настава језика, ИКТ, дигитални алати, уверења наставника, ставови наставника

Apstrakt

С обзиром на то да се традиционална настава страних језика премешта у виртуелно окружење, обавезе наставника стално се мењају. Поред многобројних задатака, наставници, између осталог, имају и задатак да прихвате нове технологије и раде на развоју дигиталне писмености. Међутим, да ли ће наставници примењивати ИКТ у наставној пракси првенствено зависи од њихових личних и педагошких ставова и уверења. Када су ставови и уверења наставника позитивни, нове технологије постају један од њихових важних наставних материјала. Насупрот томе, негативним ставовима и уверењима о примени ИКТ у настави, наставници их одбацују и онемогућавају ученицима да стекну нове вештине и знања у виртуелном окружењу. С тим у вези, желели смо да испитамо ставове наставника страних језика о употреби ИКТ и дигиталних алата у Србији. Подаци за ово истраживање прикупљени су анкетом у дигиталном окружењу. Прикупљање података трајало је од маја до септембра 2020. и учешће у овој анкети било је анонимно. Подаци су подвргнути инференцијалној анализи чији је циљ да потврди или оповргне хипотезе о могућој условљености идентификованих фактора. У истраживању је учествовало 106 наставника страних језика са територије Србије. Крајњи резултати показали су да позитивни ставови наставника позитивно утичу на учење у дигиталном окружењу, али и да се позитивни ставови значајно повећавају образовањем наставника за коришћење ИКТ. Такође, резултати су показали да наставници запослени на универзитету имају негативније ставове о предностима учења језика у дигиталном окружењу, за разлику од наставника запослених у основним и средњим школама и у школама страних језика. У прилог томе, препорука је да се обуке из ове области повећају за наставнике који раде на факултетима како би се развила свест о педагошким вредностима нових технологија у наставном процесу.

Reference

CEO Forum. (1999) Professional development: A link to better learning. http://www.ceoforun.org/reports.cfm/ [Accessed 15th January 2023]

Davis, N. (2003) Technology in teacher education in the USA: what makes for sustainable good practice?. Technology, Pedagogy and Education. 12 (1), 59–84.

Ertmer, P. & Hruskocy, C. (1999) Impacts of a university-elementary school partnership designed to support technology integration. Educational Technology Research and Development. 47 (1), 81–96.

Jimoyiannis, A. & Komis, V. (2006) Exploring secondary education teachers’ attitudes and beliefs towards ICT adoption in education. Themes in Education. 7 (2), 181–204.

Knezek, G. & Christensen, R. (2002) Influence of Home Access on Attitudes, Skills, and Level of Use for Teachers and Students in Technology Integrating Classrooms. In D. Willis, J. Price & N. Davis (Eds.), Proceedings of SITE 2002-Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. Nashville, Tennessee, USA, Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). pp. 2037–2038.

Liton, H. A. (2014) Exploring Teachers’ Attitude towards ICT integration into ESP and EFL Classroom. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning. 11 (5), 3–18.

Mama, M. & Hennessy, S. (2013) Developing a typology of teacher beliefs and practices concerning classroom use of ICT. Computers & Education. 68 (1), 380–387.

Moallem, M. & Micallef, S. (1997) Instructional Technologists at Public Schools: A Study of the Role and Effectiveness of Technology Resource Teachers. In: Proceedings of Selected Research and Development Presentations at the 1997 National Convention of the Association for Educational Communications and Technology, pp. 14–18.

Moursund, D. & Bielefeldt, T. (1999) Will new teachers be prepared to teach in a digital age? A national survey on information technology in teacher education. Santa Monica, CA, Milken Exchange on Education Technology and the International Society for Technology in Education.

Mura, G., Ferrari, M. & Diamantini, D. (2016) Training school teachers to the use of ICT – a preliminary study on motivation and attitude to innovation. Papers presented at 2nd International Conference on Higher Education Advances, HEAd’16. Valencia, Universitat Politecnica de Valencia, pp. 453–460.

Niemi, H. (2003) Towards a Learning Society in Finland: information and communications technology in teacher education. Technology, Pedagogy & Education. 12 (1), 85–103.

Pearson, J. (2003) Information and Communications Technologies and teacher education in Australia. Technology, Pedagogy & Education. 12 (1), 39–58.

Prestridge, S. (2012) The beliefs behind the teacher that influences their ICT practices. Computers and Education. 58 (1) 449–458.

Ruiz-Aquino, M., Borneo Cantalicio, E., Alania-Contreras, R. D., Garcia Ponce, E. S., Zevallos Acosta, U. (2022) University teachers’ attitudes towards ICTs and the use of virtual environments during the COVID-19 pandemic. Publicaciones. 52 (3), 121–133.

Sari, A. I., Suryani, N., Rochsantiningsih, D. & Suharno, M. (2017) Teachers’ Perceptions towards Digital-Based Teaching Material. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR). 158, 136–143.

Sánchez-García, A. B., Mena Marcos, J. J., GuanLin, H. & Pinto Escribano, J. (2013) Teacher Development and ICT: The Effectiveness of a Training Program for In-service School Teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 92, 529–534.

Unesco (2000). Informatics for Secondary Education. A Curriculum for Schools, Paris, Unesco.

Vidosavljević, M. (2022) Teachers' attitudes about the use of new technologies in foreign language teaching. Zbornik radova Učiteljskog fakulteta Prizren-Leposavić. 17, 167–179.

Vidosavljević, M. (2021) Digitalna pismenost i učenje stranih jezika. Baština. 54, 87–103.

Williams, C. J. (2015) An Investigation of K-12 Teachers’ Attitudes toward Computer Technology use in Schools. Journal of Business & Economic Policy. 2 (1), 71–87.

Yavich, R. & Davidovitch, N. (2021) Teachers’ Attitudes to Use of Advanced Technological Tools as Teaching and Learning Aids: From an Inter-Generational Perspective. The European Educational Researcher. 4 (3), 329–354.

Wentworth, N. (1996) Educational technology: From curriculum course to the classroom. Technology and Teacher Education Annual, 335-358.

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-06-30

Broj časopisa

Sekcija

ENGLISH DEPARTMENT’S 30TH ANNIVERSARY SPECIAL EDITION