SRPSKI VARIJETET ENGLESKOG JEZIKA KROZ VIZURU ELF ISTRAŽIVAČKE PARADIGME

Autori

  • Tamara P. Tošić Univerzitet u Beogradu Filološki fakultet Katedra za anglistiku

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2327384t

Ključne reči:

engleski kao lingua franca (ELF), fonetika, fonologija, pragmatika, srpski varijetet engleskog jezika (srpsko-engleski)

Apstrakt

U okviru izučavanja engleskog jezika kojim se služe neizvorni govornici u međunarodnom kontekstu, formirale su se tri paradigme mišljenja i istraživanja – engleski kao međunarodni jezik (engl. English as an International Language), svetski varijeteti engleskog (engl. World Englishes) i engleski kao lingua franca (engl. English as a Lingua Franca – ELF). Cilj ovog rada je da predstavi pregled radova o engleskom jeziku srpskih govornika, te da pruži uvid u karakteristike potencijalnog srpskog varijeteta engleskog uz osvrt na studije istraživača ELF-a. Kao kriterijum selekcije literature uzeta je eliminacija kontrastivnih studija, što je omogućilo da se istraživanja srpskih lingvista približe i uporede sa teorijskim okvirom ELF paradigme. Pronađene su studije iz oblasti fonetike sa fonologijom i pragmatike. U okviru fonetike i fonologije, dve autorke su pisale deskriptivne fonetičke studije srpskog varijeteta engleskog. Nalazi njihovih istraživanja potvrđuju da su srpski govornici engleskog usvojili fonetske elemente neophodne za međunarodnu komunikaciju, odnosno fonetsko jezgro ELF-a. Međutim, pragmatičke studije sprovedene u Srbiji nije bilo moguće uporediti sa radovima pripadnika ELF paradigme. Pragmatičke studije ELF-a temelje se na izučavanju usmenih korpusa i interakcije među govornicima, dok se srpska istraživanja u toj oblasti zasnivaju na anketama i intervjuima. Dakle, prostor za istraživanje načina na koji se engleski govori u Srbiji još uvek je veliki i trebalo bi ga popuniti. Popunjavanjem tog prostora stekli bismo uvid u trenutne odlike srpskog varijeteta engleskog jezika, što bi omogućilo poređenje sa standardima ELF-a, te pomoglo u pronalaženju onih elemenata na kojima sa učenicima u Srbiji treba raditi da bi lakše učestvovali u međunarodnoj komunikaciji.

Reference

Cogo, A. & Dewey, M. (2006) Efficiency in ELF communication: From pragmatic motives to lexico-grammatical innovation. Nordic journal of English studies. 5 (2), 59–93.

Council of Europe (2001) Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge, Press Syndicate of the University of Cambridge.

Džunić, J., Ćirić, B. & Jovanović, S. (2012) The use of mitigating devices in requests by Serbian EFL learners. Philologia. 10, 39–47.

Halupka-Rešetar, S. (2014) Request modification in the pragmatic production of intermediate ESP learners. ESP Today. 2 (1), 29–47.

Holliday, A. (2018) Native-Speakerism. In: Liontas, J. I. (ed.) The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. John Wiley & Sons, Inc., pp. 1–7.

House, J. (2010) The Pragmatics of English as a lingua franca. In: Trosborg, A. (ed.) Pragmatics across languages and cultures. Berlin, Germany, Mouton de Gruyter, pp. 363–387.

Јаневска, М. Н. (2022) Продукција поствокалског /r/ код српских студената англистике. Philologia Mediana. 14 (1), 429–448. / Janevska, M. N. (2022) Produkcija postvokalskog /r/ kod srpskih studenata anglistike. Philologia Mediana. 14 (1), 429– 448.

Jenkins, J. (2002) A Sociolinguistically Based, Empirically Researched Pronunciation Syllabus for English as an International Language. Applied Linguistics. 23 (1), 83–103.

Jenkins, J. (2005) Implementing an International Approach to English Pronunciation: The Role of Teacher Attitudes and Identity. TESOL Quarterly. 39 (3), 535–543.

Jenkins, J. (2006) Current Perspectives on Teaching World Englishes and English as a Lingua Franca. TESOL Quarterly. 40 (1), 157–181.

Mauranen, A. (2003) The Corpus of English as Lingua Franca in Academic Settings. TESOL Quarterly. 37 (3), 513–527.

Modiano, M. (2009) EIL, Native-speakerism and the Failure of European ELT. In: Sharifian, F. (ed.) English as an International Language: Perspectives and Pedagogical Issues. Bristol, UK, Multilingual Matters, pp. 58–77.

Paunović, T. (2011) Sounds Serbian? Acoustic properties of Serbian EFL students' speech. Selected papers on theoretical and applied linguistics. 19, 357–369.

Paunović, T. (2015) Pitch height and pitch range in Serbian EFL students’ reading and speaking tasks. Наслеђе. 32, 73–94.

Paunović, T. (2020) EFL students’ spontaneous speech: Tonality, tonicity, and tone. Belgrade English Language and Literature Studies. 12, 51–76.

Savić, M. (2013) Ready for professional challenges? Senior-year English department students’ sociopragmatic and pragmalinguistic knowledge. ТЕМЕ: Часопис за друштвене науке. 37 (2), 683–700.

Seidlhofer, B. (2003) A concept of international English and related issues: from 'real English' to 'realistic English'?. Strasbourg, Language Policy Division, Council of Europe.

Tošić, T. P. (2021) Shaping students’ identity through EFL in Belgrade high schools. Анали Филолошког факултета. 33 (2), 113–133.

Tošić, T. (2022) Ideal izvornog govornika u svetlu varijetalne diversifikacije engleskog jezika u međunarodnoj upotrebi: istraživačke paradigme. Philologia. 20, 21–34.

Widdowson, H. (2015) ELF and the pragmatics of language variation. Journal of English as a lingua franca. 4 (2), 359–372.

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-06-30