PREGLED (KRITIČKE) LITERATURE O BILINGVIZMU

Autori

  • Mina Z. Dragaš Univerzitet u Beogradu Stomatološki fakultet

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2327401d

Ključne reči:

bilingvizam, drugi jezik, kompetencija, L1, L2, valorizacija, maternji jezik, uloga roditelja

Apstrakt

Tema bilingvizma oduvek je predstavljala predmet interesovanja u lingvističkim krugovima, a pogotovo danas, u vreme globalizacije ili ʻtreće epoheʼ, kada granice država ne podrazumevaju uvek i granicu upotrebe određenog jezika. Pored činjenice da istraživanja ovog fenomena pokrivaju širok spektar hipoteza i perspektiva iz kojih se stupa u analizu dvojezičnosti, ona sve više uključuje zemlje u razvoju, multikulturalne i višejezične sredine. Brojni naučnici istraživali su procese usvajanja prvog i drugog jezika, neki su pak posmatrali u kojim sredinama i pod kojim uslovima bilingvizam nastupa, a u ovu grupu spadaju i naučnici koji su vršili istraživanje nad bilingvalnom decom u školskom sistemu, i njihovi će stavovi biti navedeni u ovom radu.

U radu se daje pregled osnovnih zaključaka iz teorijskih i empirijskih studija na temu bilingvizma, kroz osvrt na istraživanja u kojima se skreće pažnja na tradicionalno zanemarivane ili nedovoljno istražene vanjezičke faktore i njihov uticaj na razvoj ili opstrukciju bilingvizma. Cilj je da se dođe do zaključka o različitim kompetencijama dvojezične dece i uslovima koji utiču na razvoj bilingvizma u ranom detinjstvu i kod dece u školskom uzrastu. Prvenstveno su navedene neke od definicija bilingvizma, potom su objašnjene funkcije jezika, kao i odnos prvog i drugog jezika, uticaj roditelja i kulture na rani razvoj bilingvizma. U završnom delu rada dati su praktični saveti za pomoć bilingvalnoj deci, na osnovu pregleda literature na ovu temu. Stoga zaključujemo da se u članku razmatra aktuelna i naučno relevantna problematika: tipovi dvojezičnosti, kao i njene socijalno-pedagoške implikacije.

Reference

Akbulut, Y. (2007) Bilingual Acquisition and Cognitive Development in Early Childhood: Chalenges to the Reasearch Paradigm. Elementary Education Online. 6 (3), 422–429.

Agosto, D. (2001) The Cultural world: Cultural Background, Bilingualism and the School Library. School Libraries Worldwide, 7 (1), 46–57.

Thomas, B. (2013) Societal Bilingualism/Multilingualism and its Effects. Introduction. In: Bhatia, T., & Ritchie, W. (ed.) The Handbook of Bilingualism and Multilingualism (2nd ed.) Oxford, Wiley-Blackwell, pp. 439–441.

Benson, C. (2005) Bilingual Schooling as Educational Development: From Experimentation to Implementation. In: Cohen, J., McAlister, T. K., Rolstad, K. & MacSwan, J. (ed.) Proceeding of the 4th International Symposium on Bilingualism. Somerville, USA, Casadilla Press, pp. 249–258.

Chumak-Horbatsch, R. (2008) Early Bilingualism: Children of Immigrants in an English-Language Childcare Center. Psychology of Language and Communication. 12 (1), 3–28.

Cummins, J. (2001) Bilingual Children’s Mother Tongue: Why is it Important for Education? Sprogforum. 7 (19), 15–20.

Dal-Martello Lage, M. (2005) Early Childhood Development of Simultaneous Bilingualism: A Case Study on English and Italian. In: Cohen, J., McAlister, T. K., Rolstad, K. & MacSwan, J. (ed.) Proceeding of the 4th International Symposium on Bilingualism. Somerville, USA, Casadilla Press, pp. 1277–1286.

Hakuta, K. (1990) Language and Cognition in Bilingual Children. In: Padilla, A., Valdez, C. & Fairchild, H. (ed.) Bilingual education: Issues and strategies. Newbury Park, California, Sage Publications, pp. 47–59.

Hammers, Josiane F. (2004) A Sociocognitive Model of Bilingual Development, Journal of Language and Social Psychology. 23 (1), 70–98.

Lambert, Wallace E. (1977) Effects of Bilingualism on the Individual. In: Hornby, P. A. (ed.) Bilingualism: Psychological, Social and Educational Implications. New York, Academic Press, pp. 15–27.

Muzoora M., Terry, D. R., Asiimwe, A. A. (2014) The Valorisation of African Languages and Policies in the African Education Systems: A Case of Uganda. Universal Journal of Educational Research. 2 (1), 42–50. DOI: 10.13189/ujer.2014.02010.

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-06-30