МЕРА И ПРЕКОМЕРНОСТ: АХМЕД НУРУДИН – ПРЕОБРАЖАЈ АПОЛОНА У ДИОНИСА
DOI:
https://doi.org/10.21618/fil2327497tKljučne reči:
Ахмед Нурудин, Аполон, Дионис, преображај, дервиштво, неутралност, осветаApstrakt
Овај рад бави се аполонским и диониским елементима присутним у лику Ахмеда Нурудина, који је главни јунак романа Дервиш и смрт (1966). Њега ћемо анализирати у кључу Ничеовог схватања божанстава Аполона и Диониса на фону њихових божанских корена који сежу у митологију античке Грчке. Без намере да се упуштамо у представљање читавог Ничеовог филозофски постављеног система о вези Аполона, Диониса, грчке трагедије и повезаности уметности и природе са овим начелима, рад настоји да анализира дервиштво као аполонски елемент, односно да дервиша Ахмеда Нурудина сагледава као Аполона, док ће осветник Нурудин, онај који се помаља након убиства његовог рођеног брата, бити сагледаван као Дионис. Циљ рада је да покаже преображај Ахмеда Нурудина од Аполона у Диониса на темељу људске и моралне деструкције проузроковане навалом мржње, која је опозиција дервишкој неутралности Ахмеда Нурудина. Тај преображај огледа се у супротности аполонског и диониског, које ћемо у раду анализирати кроз њихове најважније одлике: аполонску одлику мере и прекомерност страси, која је диониска, без инсистирања на томе да су ова два принципа, постављена један наспрам другог, антонимична, већ са намером да се покаже супротност њихових доминанти анализираних у овом раду. Будући да је у роману Дервиш и смрт та страст мржња, она је дубоко трагичка. Тиме што у Нурудину преовладава ова негативна емоција, и што њен интензитет надвладаава његову дервишку умереност, Дионис побеђује Аполона у Ахмеду Нурудину.
Reference
Selimović, M. (2004) Derviš i smrt. Beograd, NIN (priredio i pogovor napisao Aleksandar Jerkov. 1. izdanje; NIN-ova nagrada kritike za roman godine: deset najboljih (1954–2004).
Đurić, M. (1998) Fridrih Niče i helenska kultura. U: Niče, F. Spisi o grčkoj književnosti i filozofiji. Preveli Tomislav Bekić et al. Sremski Karlovci – Novi Sad, Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, pp. 5–20.
References
Altiser, L. (2009) Ideologija i državni ideološki aparati (beleške za istraživanje). Preveo Andrija Filipović. Loznica, Karpos.
Vučković, R. (2014) Srpski roman u kontekstu egzistencijalističkog romana. U: Delić, J. Meša Selimović. Novi Sad, Izdavački centar Matice srpske, Antologijska edicija Deset vekova srpske književnosti, knj. 66, pp. 521–527.
Grevs, R. (1995) Grčki mitovi. Prevela Gordana Mitrinović-Omčikus. Beograd, Nolit. https://istorijaosvmpek.files.wordpress.com/2014/11/robert-graves-grcki-mitovi.pdf [Pristupljeno 24. maja 2023].
Đurić, M. (1997) Niče i metafizika. Izabrani spisi, Knjiga VII. Beograd, NIU Službeni list SRJ, Tersit.
Fink, Е. (1981) Nietzcheova filozofija. Biblioteka Znaci, velika edicija, knjiga 3. Zagreb, Centar za kulturnu delatnost.
Ivanov, V. (2017) Dionis i pradionizijstvo. Prevela Antonina Pantelić. Beograd, Logos.
Jerkov, A. (2004) Zlatna knjiga Meše Selimovića. U: Selimović, M. Derviš i smrt, Beograd, NIN (NIN-ova nagrada kritike za roman godine: deset najboljih (1954– 2004), pp. 413–435.
Klajn, H. (1967) Šta se zbiva u ʻHamletuʼ. Scena, časopis za pozorišnu umetnost, maj–jun 1967, godina III, knjiga I, broj 3 (Hamlet), specijalni broj. Novi Sad: Sterijino pozorje, 297–309.
Niče, F. (2020) Rođenje tragedije. Prevela Vera Stojić. Beograd, Dereta.
Radojičić, S. (2017) Ničeove maske – ogled o perspektivizmu. Kultura (155), 76–88. DOI:10.5937/kultura1755076R [Pristupljeno 27. februara 2022].
Tanasković, D. (2018) Islam: dogma i život. 3. dopunjeno izdanje. Beograd, Srpska književna zadruga.
Hajdeger, M. (1961) Niče 1. Preveo Božidar Zec. Beograd, Fedon. https://kupdf.net/download/martin-hajdeger-ni-e-i-pdf_58e5166adc0d605b5fda97f1_pdf [Pristupljeno 14. novembra 2021].
Džons, E. (2005) Hamlet i Edip. S engleskog preveo Branko Momčilović. Sremski Karlovci – Novi Sad, Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.
##submission.downloads##
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Sekcija
Licenca
Ovaj rad je pod Creative Commons Aуторство-Nekomercijalno-Bez prerade 4.0 Internacionalna licenca.