КАНОН ИЛИ НЕКАНОН: НЕОБИЧНИ СЛУЧАЈ МАЈКЛА ФИЛДА

Autori

  • Dijana D. Tica Универзитет у Бањој Луци Филолошки факултет Катедра за англистику

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2328322t

Ključne reči:

канон, жене пјесници, квир, родне улоге, естетизам, декаденција, католичанство.

Apstrakt

Иако су написале више од тридесет драма, девет збирки поезије, око тридесет збирки дневника и хиљаде писама, Кетрин Бредли и Идит Купер, тетка и нећака, родоскрвне љубавнице и пјесникиње, популарније под заједничким мушким псеудонимом Мајкл Филд, биле су готово непознате широј књижевној јавности све до седамдесетих година 20. вијека, када су феминистичке критичарке поново откриле ове двије ʻмање важнеʼ викторијанске пјесникиње. Оно што је прво привукло пажњу критичара када је у питању овај пар била је њихова двострука пјесничка персона и природа њиховог односа, што је кулминирало у револуционарној књизи Лилијан Фејдерман Превазићи љубав мушкараца (1981). Током деведесетих година критичари као што су Изобел Армстронг, Вирџинија Блејн, Џозеф Бристоу, Холи Лерд, Анџела Лејтон, Јопи Принс, Марта Висинис и Крис Вајт фокус су пребацили на њихово дјело, прво на поезију, а онда и на драме и дневнике. Коначно, прве двије деценије 20. вијека потврдиле су повећано занимање за Мајкла Филда, и критичарке попут Марион Тејн и Ане Парехо Вадиљо почеле су да изучавају овај пјеснички дуо у ширем контексту књижевности са краја 19. вијека.

Овај рад детаљно ће испитати различите могуће разлоге из којих Бредли и Купер, упркос раним позитивним критикама и уважавању неких од великих књижевника њиховог доба, никада нису добиле мјесто међу британским канонским писцима. Неке од стаза које ће бити истражене јесу њихов флуидни квир идентитет и одбијање да дефинишу свој пол; њихова склоност писању застарјелих жанрова попут историјских драма у стиховима; чињеница да су биле жене естете, чија се поезија нашла у расцјепу између паганства и католичанства, хомосексуалне и хетеросексуалне љубави, женствености и мужевности, викторијанског доба и модернизма, те традиције и модерности; затим њихова неспремност да компромитују своју визију зарад популарности и комерцијалног успјеха; као и њихова одлучност да стварају лијепо дизајниране књиге, штампане у ријетким и ограниченим издањима, због чега су биле познате само унутар уског круга познавалаца књижевности.

Reference

Abrams, M. H. (1999) A Glossary of Literary Terms, 7th ed. Boston, MA, Heinle & Heinle.

Blain, V. (1996) ‘Michael Field, the two-headed nightingale’: lesbian text as palimpsest. Women’s History Review. 5 (2), 239–257. https://doi.org/10.1080/09612029600200117.

Bloom, H. (1994) The Western Canon: The Books and School of the Ages. New York, Harcourt Brace & Company.

Bristow, J. (2010) Michael Field in their time and ours. Tulsa Studies in Women’s Literature. 29 (1), 159–179. https://www.jstor.org/stable/41337038.

Evangelista, S. (2009) British Aestheticism and Ancient Greece: Hellenism, Reception, Gods in Exile. Houndmills, Basingstoke, Macmillan.

Faderman, L. (1981) Surpassing the Love of Men: Romantic Friendship and Love Between Women from the Renaissance to the Present. New York, Quill/William Morrow.

Field, M. (2009) Michael Field, the Poet: Published and Manuscript Materials. Edited by Marion Thain & Ana Parejo Vadillo. Peterborough, ON, Broadview Press.

Kermode, F. (2004) Pleasure and Change: The Aesthetics of Canon. Oxford, Oxford University Press.

Leighton, A. (1992) Victorian Women Poets: Writing Against the Heart. Charlottesville, University Press of Virginia.

London, B. (1999) Writing Double: Women’s Literary Partnerships. Ithaca, Cornell University Press.

Lysack, K. (2005) Aesthetic consumption and the cultural production of Michael Field’s Sight and Song. Studies in English Literature, 1500–1900. 45 (4), 935–960.

Marcus, S. (2007) Between Women: Friendship, Desire, and Marriage in Victorian England. Princeton, NJ, Princeton University Press.

Mikics, D. (2007) A New Handbook of Literary Terms. New Haven, Yale University Press.

O’Gorman, F. (2006) Michael Field and Sapphic fame: ‘My dark-leaved laurels will endure’. Victorian Literature and Culture. 34 (2), 649–661. https://www.jstor.org/stable/25056324.

Parker, S. & Vadillo A. P. (2019) Introduction. In: Parker S. & Vadillo A. P. (eds.) Michael Field: decadent moderns. Athens, OH, Ohio University Press, pp. 1–24.

Richardson, L. M. (2021) The Forms of Michael Field. Cham, Switzerland, Palgrave Macmillan.

Robins, G. A. (2019) A woman’s touch: Michael Field, Botticelli and queer desire. In: Debenedetti A. & Elam C. (eds.) Botticelli past and present. London, UCL Press, pp. 148–160.

Thain, M. (2007) ‘Michael Field’: Poetry, Aestheticism and the Fin de Siècle. Cambridge, Cambridge University Press.

Thain, M. & Vadillo A. P. (2009) Introduction. In: Field M. Michael Field, the poet: published and manuscript materials. Thain M. & Vadillo A. P. (eds.) Toronto, Broadview, pp. 23–52.

Thain, M. & Vadillo A. P. (2012) Editing Michael Field: taking fin-de-siècle women’s poetry to a broader audience. In: Gavin A. E. & de la L. Oulton C. W. (eds.) Writing women of the fin de siècle: authors of change. Houndmills, Basingstoke, Macmillan, pp. 70–82.

Thomas, K. (2007) ‘What time we kiss’: Michael Field’s queer temporalities. GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies. 13 (2–3), 327–351. https://doi:10.1215/10642684-2006-036.

Tica, D. (2018) Poetika tragičnog: tri junakinje viktorijanskog romana. Banja Luka: Filološki fakultet.

Tica, D. (2023) Matthew Arnold’s ‘The forsaken merman’ and ‘The neckan’ as reflections of Victorian fears. Filolog: časopis za jezik, književnost i kulturu. 14 (27), 83–100. https://doi.org/10.21618/fil2327083t.

Vadillo, A. P. (2005) Women Poets and Urban Aestheticism: Passengers of Modernity. Houndmills, Basingstoke, Macmillan.

Vadillo, A. P. (2013) Another Renaissance: the decadent poetic drama of A. C. Swinburne and Michael Field. In: Hall J. D. & Murray A. (eds.) Decadent poetics: literature and form at the British fin de siècle. Houndmills, Basingstoke, Macmillan, pp. 116–140.

Vicinus, M. (2005) ‘Sister souls’: Bernard Berenson and Michael Field (Katharine Bradley and Edith Cooper). Nineteenth-Century Literature. 60 (3), 326–354. https://doi: 10.1525/ncl.2005.60.3.326.

Quinn, E. (2006) A Dictionary of Literary and Thematic Terms, 2nd ed. New York, Infobase Publishing.

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-12-31