LEPOTA KOJA NEĆE SPASITI SVET: KLASIČNA ZAPADNJAČKA SLIKA ŽENSKOG IDEALA I PREĆUTKIVANJE F. M. DOSTOJEVSKOG

Autori

  • Giulia Baselica Univerzitet u Torinu Odsjek za strane jezike i književnosti i moderne culture

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2123265b

Ključne reči:

Dostojevski, ruska književnost, Venera Mediči, Venera Miloska, lepota

Apstrakt

Nasuprot čulnoj i neodoljivoj ženstvenosti kao uzroku propasti, i čistoj i spasonosnoj ženstvenosti, koja je izraz hrišćanskih vrednosti i religije ruskog naroda, što su modeli koji postoje, na primer, u književnim likovima kao što je Nastasja Filipovna u Idiotu i Sonja Marmeladova u Zločinu i kazni, u delu Dostojevskog postoji još jedan oblik ženske lepote koji je sam po sebi problematičan. Radi se o idealu koji vodi poreklo iz grčke kulture, a uobličen je u statuama Skopasa i Praksitela. Statue Venere Miloske i Venere Mediči predstavljaju u estetsko-moralnoj viziji Dostojevskog frekventno uporište u publicističkoj i književnoj produkciji iz šezdesetih godina i pokreću moralno pitanje za koje, bar naizgled, nema rešenja: čovek je pred skladnom i senzualnom lepotom (dakle, ne paklenom i demonskom, nego pred onom čija je priroda paganska) bespomoćan jer nije u stanju da joj suprotstavi duhovne, hrišćanske vrednosti do kojih je došao i koje je usvojio na kraju dugog i mukotrpnog procesa unutarnje purifkacije. Lepota Venere Miloske i Venere Mediči (ova poslednja je bila dobro poznata kako u zapadnoevropskoj tako i u ruskoj kulturi XVIII i XIX veka) privlači i zavodi čoveka svojom dubokom i suštinskom prirodnošću.

U poznatom članku napisanom 1861. godine (F. M. Dostoevskij, Polnoe sobranie sočineij v pjatnadcati tomach, Leningrad, Nauka, T. 11, 1993), kao odgovor Katkovu, Dostojevski tvrdi da samo onaj ko je moralno postojan može da posmatra obe Venere, a da to ne naruši njegov unutarnji mir. Da je veliki pisac ovo estetsko pitanje doživljavao kao otvoren problem koji nije sasvim rešiv, potvrđuje i činjenica da je oklevao da od njega stvori književni motiv. Venera Miloska citirana je u jednoj varijanti Demona (F. M. Dostoevskij, Polnoe sobranie sočineij v tridcati tomach, Leningrad, Nauka, T. 11, 1974), a obe Venere spominju se u tri različita odlomka jedne verzije Mladica (F. M. Dostoevskij, Polnoe sobranie sočineij v tridcati tomach, Leningrad, Nauka, T. 17, 1976). Ove reference, međutim, ne javljaju se u konačnim verzijama navedenih romana.

Cilj ovoga rada bio je da se ispita status idealne ženske lepote i njeno mesto u viziji i u književnom opusu Dostojevskog, uzimajući u obzir i njegov stav prema zapadnoevropskoj kulturi. Polazište u istraživanju predstavljali su citirani publicistički i književni tekstovi koje smo povezali sa stanovištem intelektualaca - savremenika Dostojevskog kao što su Nikolaj K. Mihajlovski (Iz polemiki s Dostoevskim u Literaturnaja kritika i vospominanija, 1880) ili pripadnik mlađe generacije Dmitrij S. Mereškovski (L. Tolstoj i Dostoevskij, 1902).

Reference

Dostoevskiĭ, Fëdor (1993a), Polnoe sobranie sochineniĭ v 15 tomakh, t. 8, Leningrad, Nauka.

Dostoevskiĭ, Fëdor (1993b), Polnoe sobranie sochineniĭ v 15 tomakh, t. 11, Leningrad: Nauka.

Dostoevskiĭ, Fëdor (1973), Polnoe sobranie sochineniĭ v 30 tomakh, t. 6, Leningrad: Nauka.

Dostoevskiĭ, Fëdor (1975), Polnoe sobranie sochineniĭ v 30 tomakh, t. 13, Leningrad: Nauka.

Dostoevskiĭ, Fëdor (1976a), Polnoe sobranie sochineniĭ v 30 tomakh, t. 14, Leningrad: Nauka.

Dostoevskiĭ, Fëdor (1976b), Polnoe sobranie sochineniĭ v 30 tomakh, t. 16, Leningrad: Nauka.

Dostoevskiĭ, Fëdor, (1978), Polnoe sobranie sochineniĭ v 30 tomakh, t. 18, Leningrad: Nauka.

Dostoevskiĭ, Fëdor (1981), Polnoe sobranie sochineniĭ v 30 tomakh, t. 22, Leningrad: Nauka.

Dostoevskiĭ, Fëdor (1982), Polnoe sobranie sochineniĭ v 30 tomakh, t. 24, Leningrad: Nauka.

References

Bachinin, Vladislav (1978), „Dostoevskiĭ i Gegelʼ (K probleme razorvannogo soznanii͡a)”, Dostoevskiĭ: Materialy i issledovanii͡a, t. 3, Leningrad: Nauka: 13–20.

DʼAmelii͡a, Antonella (2007), „Dostoevskiĭ i italʹi͡anskoe iskusstvo”, Italii͡a v russkoĭ literature, Novosibirsk: NGPU, 96–107.

Demidov, Nikita (2005), Zhurnal puteshestviia Nikity Akinfevicha Demidova ͡ (1771– 1773), Ekaterinburg: Sokrat.

Den, Tatʼi͡ana (1960), „Primechanii͡a”, I. Turgenev, Polnoe Sobranie Sochineniĭ i pisem v tridt͡sati tomakh, t. 1, Moskva: Akademi͡ia Nauk.

De Rosa, Maria Rosaria (2006), „Estetica e critica d'arte in Konrad Fiedler”, Aesthetica preprint, 77, agosto 2006: 8–73.

Dostoevskai͡a, Anna (1987), Vospominanii͡a, Moskva: Izdatelʼstvo Pravda

Goerner, Tatiana (1982), „The Teme of Art and Aesthetics in Dostoevsky’s The Idiot”, Ulbandus Review, 2, 2: 79–95.

Gert͡sen, Aleksandr (1957), Sobranie Sochineniĭ v tridt͡sati tomakh, t. 11, Moskva, Izdatelʼstvo Akademii Nauk SSSR, 1957.

Ghini, Giuseppe (2004), „Vlastʼ portreta (Ikona, russkaia literatura i tabu na portret)”, ͡ Toronto Slavic Quarterly, 11, Winter 2004, internet, dostupno na http://sites.utoronto.ca/tsq/11/GiuseppeGhini.shtml (poseshcheno 28. dekabri͡a 2020).

Goldfarb, David A. (1995), „Kant’s Aesthetics in Dostoevsky’s Notes from Undergorund”, Newsletter of the Society for Russian Religious Philosophy, 1, Spring, 1995: 11–19.

Golosovker, I͡akov (1963), Dostoevskiĭ i Kant, Moskva: Izdatelʼstvo Akademii Nauk SSSR.

Grossman, Leonid (1963), Dostoevskiĭ, Moskva: Molodai͡a gvardii͡a.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (2015), „Die Skulptur”, Vorlesungen über die Philosophie der Kunst, Band 28, 1, Nachschrifen zu den Jahre 1820/21 und 1823, Hamburg: Felix Meiner Verlag: 131–152.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (2018) W. F., „Die Skulptur” Vorlesungen über die Philosophie der Kunst, Band 28, 2, Nachschrifen zum Kolleg des Jahres 1826, Hamburg: Felix Meiner Verlag, 2018: 794–816.

Houlgate, Stephen (2007), „Hegel and the Beauty of Sculpture”, Hegel and the Arts, Evanston, Illinois: Northwestern University Press: 56–89.

Jackson, Robert Louis, „Two kinds of Beauty”, Close Encounters: Essays on Russian Literature, Brighton MA: Academic Studies Press, 2013: 154–171.

Jens, Benjamin (2016), „Silence and Confession in the Brothers Karamazov”, Russian Review, 75, January 2016: 51–66.

Curtis, Gregory (2004), Disarmed, The Story of the Venus de Milo, New York: Random House.

Kasatkina, Tatʼi͡ana (2004), O tvori͡ashcheĭ prirode slova. Ontologichnostʼ slova v tvorchestve F. M. Dostoevskogo kak osnova «realizma v vysshem smysle», Moskva: IMLI RAN.

Kasatkina, Tatʼi͡ana, (2015), Svi͡ashchennoe v povsednevnom: dvusostavnyĭ obraz v proizvedenii͡akh F. M. Dostoevskogo, Moskva: IMLI RAN.

Mathews, Peter D. (2000), „Dostoevsky: Expressions in Silence”, The Dostoevsky Journal, January 2000, (1): 1–9.

Melich, Julia (2010), „Il superamento di Kant in Russia”, Studi kantiani, 23: 91–106.

Millionshchikova, Tatʼi͡ana (2018) „Vizualʼnye obrazy v proizvedenii͡akh F. M. Dostoevskiĭ (Obzor)”, RZh, 2018, 7, 4: 154–161.

Nadezhdin, Nikolaĭ (1833), O sovremennom napravlenii iziashchnykh iskusstv ͡ , Moskva.

Spivey, Nigel (1996),.Understanding Greek Sculpture. Ancient Meanings. Modern Readings, London: Tames &Hudson.

Strelsky, Katharine (1964), „Dostoevsky in Florence”, The Russian Review, 23, 2: 149–163.

Stepani͡an-Rumi͡ant͡seva, Elena (2015), „Vizualʼnostʼ v poėtike Dostoevskogo”, Iskusstvoznanie, 2015, 1–2: 484–500.

Tonini, Lucia (2012), “‘Fortuna’ e ‘Sfortuna’ di un’opera del primo Rinascimento in Russia”, L. Tonini, (a cura di), Rinascimento e Antirinascimento. Firenze nella cultura russa fa Otto e Novecento, Firenze: Olschki: 125–137.

Ėpshteĭn, Mikhail, (2006), Slovo i molchanie. Metafzika russkoĭ literatury, Moskva: Vysshai͡a shkola.

I͡ampolʼskiĭ, Mikhail (1996), Demon i labirint. Diagrammy, deformat͡sii, mimesis, Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie.

##submission.downloads##

Objavljeno

2021-12-31

Broj časopisa

Sekcija

JEZIK