Колокације у настави немачког као страног језика: теоријски оквир и примери стратегија учења

Autori

  • Марија Б. Нијемчевић Перовић Универзитет у Крагујевцу Филолошко-уметнички факултет Катедра за германистику

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2430231n

Ključne reči:

колокације, колокацијска компетенција, стратегије учења колокација, страни језик, немачки језик

Apstrakt

Колокације су део лексике који представља велики изазов за све који уче страни језик. Међутим, овом језичком феномену се у наставној пракси не придаје пажња сразмерна његовом значају. Разлози за то могу бити различити: од приступа наставника и квалитета наставних материјала, до навика пучавања и учења речи као изолованих јединица. Циљ овог рада јесте да продуби сазнања о релевантним теоријским расправама о појмовном одређењу колокација из угла глотодидактике, њиховој сврсисходности у процесу учења немачког као страног језика, као и о колокацијској компетенцији, која се сматра једним од основних, али и најзахтевнијих циљева наставе. Узимајући у обзир специфичност и релевантност ове језичке појаве, у раду наводимо конкретне предлоге стратегија и активности које доприносе креирању образовне средине, у којој се ученици сензибилишу за препознавање, разумевање и употребу колокација. Развој  свести о колокацијама, изложеност језичком приливу и што чешће понављање представљају кључне кораке ка њиховој аутоматизацији и побољшању лексичке компетенције ученика. Примена описаних вежби и задатака на конкретном узорку и у дужем периоду помогла би да се испита допринос експлицитног стратегијског инпута у реалним школским условима.

Reference

Bahns, J., & Sibilis, U. (1992) Kollokationslernen durch Lektüre. Neusprachliche Mitteilungen aus Wissenschaft und Praxis. 45(3), 158–163.

Ďurčo, P., M. Vajičková (2017) Kollokationen im Unterricht: Ein Lehr- und Übungsbuch. Nümbrecht, Kirsch Verlag.

Hausmann, F. J. (1984) Wortschatzlernen ist Kollokationslernen. Zum Lehren und Lernen französischer Wortverbindungen. Praxis des neusprachlichen Unterrichts. 31 (4), 395–406.

Hausmann, F. J. (1985) Kollokationen im Deutschen Wörterbüchern. Ein Beitrag zur Theorie des lexikografischen Beispiels. Bergenholtz, H. & Mugdan, J. (Hg.) Lexikographie und Grammatik. Akten des Essener Kolloquiums zur Grammatik im Wörterbuch vom 28. bis 30.06.1984. Tübingen, Max Niemeyer, pp. 118–129.

Hausmann, F. J. (2003) Kollokationen in der Fachsprache: Schwerpunkt Französisch. Jung, Udo O. H. & Kolesnikova, A. (Hg.) Fachsprachen und Hochschule. Frankfurt a. M. etc., Lang, pp. 83–92.

Hausmann, F. J. (2004) Was sind eigentlich Kollokationen?. Steyer, K. (Hg.) Wortverbindungen–mehr oder weniger fest. Berlin / New York, Walter de Gruyter GmbH & Co KG, pp. 309–334.

Häcki Buhofer, A. (2014) Feste Wortverbindungen des Deutschen: Kollokationenwörterbuch für den Alltag. Narr Francke Attempto Verlag.

Hill, J., M., Lewis & M., Lewis (2000) Classroom strategies, activities and exercises. Lewis, M. (Hg.). Teaching collocation: Further Developments in the Lexical Approach. Language Teaching Publications, Hove England, pp. 88–124.

Cohen, A. (1998) Strategies in Learning and Using a Second Language. New York, Addison Wesley Longman.

Radić-Bojanić, B. (2021). EFL Vocabulary Learning Strategies Among High School Students. Nastava i vaspitanje. 70(1), 25–36.

Reder, A. (2006) Kollokationen in der Wortschatzarbeit. Wien, Praesens.

Reder, A. (2011) Kommen Kollokationen in Mode? Kollokationskonzepte und ihre mögliche Umsetzung in der Didaktik. Linguistik online, 47(3), 131–140.

Reder, A. (2013) Kollokationen in Theorie und Praxis. Pécs, Universität Pécs.

Schmitt, N., & Schmitt, D. R. (1993) Identifying and Assessing Vocabulary Learning Strategies. Thai TESOL Bulletin. 5(4), 27–33.

Targońska, J., & Stork, A. (2013) Vorschläge für ein neues Modell zur Beschreibung und Analyse lexikalischer Kompetenz. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 24(1), 71–108.

Targońska, J. (2014a) Kollokationen – ein vernachlässigtes Gebiet der DaF-Didaktik? Linguistik online. 68, 127–149.

Targońska, J. (2014b) Lexikalische Strategien der Germanistikstudierenden zu ihrem Studienbeginn. Lingwistyka Stosowana. 9, 171–200.

Targońska, J. (2015a) Kollokationen in DaF-Lehrwerken – eine empirische Studie zur Widerspiegelung der Kollokativität der Sprache in ausgewählten Lehrwerken. Zielsprache Deutsch. 42 (3), 3–24.

Targońska, J. (2015b) Theoretische Überlegungen zu Kollokationen in DaFLehrwerken. Prace Językoznawcze. 17(3), 125–136.

Targońska, J. (2022) Lässt sich die Kollokationskompetenz ohne explizite Kollokationsschulung im institutionellen Fremdsprachenunterricht fördern? Bulletin suisse de linguistique appliquée. 115, 91–116.

##submission.downloads##

Objavljeno

2024-12-31