ОДНОС ДОМИНАЦИЈЕ И ОТПОРА У РОМАНУ HIGH FIDELITY

Autori

  • Александар М. Живановић Универзитет у Новом Саду Филозофски факултет

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2022283z

Ključne reči:

доминација, отпор, High Fidelity, популарна култура

Apstrakt

Рад представља анализу односа доминације и отпора у роману High Fidelity. Циљ рада јесте да идентификује елементе популарне културе у роману и на тај начин одреди природу могућих односа у патријархалном и капиталистичком друштву. Користећи Фискову теорију популарне културе (2001), посматраћемо ликове као представнике сила доминације и отпора. Мушки род и виша класа чине категорије које су доминантније у односу на подређене – женски род и нижу класу. Такође, протагониста Роб је прототип мушкарца који је подређен сам себи, тачније својој представи о идеалном мушкарцу. Подређени пружају отпор на различите начине. Лора је успешна пословна жена која поседује снагу карактера, што је ставља у бољи положај од оног у ком се налази Роб. Један од начина како он изражава свој отпор јесте бављење музиком. Као представник ниже класе (односно сиромашног приватног предузетника), протагониста се супротставља вишој (богатијим предузетницима) поседовањем моралних принципа који њима неретко недостају.

Reference

Hornbi, Nik (2000), High Fidelity, Beograd: CLIO.

References

Clark, Terry Nichols, and Seymour Martin Lipset (1991), ”Are Social Classes Dying?”, International Sociology, 6, 4, 397–410.

De Certeau, Michel (1984), The Practice of Everyday Life, Berkeley: University of California Press.

Douglas, Mary (1966), Purity and Danger, London: Routledge & Kegan Paul.

Faulk, Bary (2007), „Love and Lists in Nick Hornby's High Fidelity”, Cultural Critique, 66, 1, 153-176.

Fisk, Džon (2001), Popularna kultura, Beograd: CLIO.

Fiske, John (1989), Reading the Popular, Boston: Unwin Hyman.

Fiske, John (1992), „The Cultural Economy of Fandom”, in: The Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media (edited by Lisa A. Lewis), 30-49.

Frith, Simon (1981), Sound Effects: Youth, Leisure, and the Politics of Rock ‘n’ Roll, New York: Pantheon.

Kingston, Paul W. (2000), Te Classless Society, Stanford: Stanford University Press.

Labaš, Danijel, i Maja Mihovilović (2011), „Masovni mediji i semiotika popularne kulture”, Kroatologija, 2, 1, 95-122.

Pakulski, Jan, and Malcolm Waters (1996), The Death of Class, London: Sage.

Pančić, Teofil (2000), „Fenomeni: Nik Hornbi, pisac ’priča o muškom’”, Vreme [3. Jun 2000], http://www.vreme.co.rs/arhiva_html/491/27.html, 4. 4. 2020.

Rentfrow, Peter J., Jennifer A. McDonald and Julian A. Oldmeadow (2009), „You Are What You Listen To: Young People’s Stereotypes about Music Fans”, Group Processes & Intergroup Relations, 12, 3, 329-344.

Willcocks, Leslie P. (2004), „Foucault, Power/Knowledge and Information Systems: Reconstructing the Present”, in: Social Theory and Philosophy for Information Systems (edited by John Mingers and Leslie Willcocks), 238-296.

##submission.downloads##

Objavljeno

2020-12-31