ANALITIČKI PRISTUP U NASTAVI STRANOG JEZIKA: PRIMER UDŽBENIKA HEADWAY

Autori

  • Petra Mitić Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet, Centar za strane jezike

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2021055m

Ključne reči:

Analitičko učenje, metalingvistička kompetencija, kontrastivni pristup, komunikativni model, analiza udžbenika Headway

Apstrakt

Rad se osvrće na pojavu komunikativnog pristupa u učenju stranog jezika sagledavajući nedostatke i raspravu koja je obeležila razvoj i menjanje u primeni ovog pristupa. Ukazuje se na opravdanost i neophodnost analitičkog aspekta u kontekstu savladavanja stranog jezika, a zatim se centralna teza rada razmatra na primeru udžbenika Headway. U fokusu analize nalaze se tri nivoa ovog udžbenika: Headway Intermediate, Headway Upper-intermediate i Headway Advanced, što odgovara evropskom nivou učenja u rasponu od B1 do C1, i prevashodno iz vizure ciljeva i potreba univerzitetske nastave engleskog jezika kao drugog stranog jezika. Iako se analiza strukture ovih udžbenika u odnosu na pomenuti analitički pristup povremeno stavlja u kontekst potreba filoloških departmana, i studenata kojima engleski jezik nije primarni jezik struke, implikacije ovako koncipiranog modela učenja sežu dalje ne samo od filološki usmerenih studenata već i same univerzitetske nastave budući da se udžbenici Headway koriste kako u privatnim školama, tako i u mnogim (srednjim) školama u Srbiji i širom sveta. Efektno sproveden analitički pristup, koji je karakterističan za ove udžbenike, i po kome se oni, između ostalog, izdvajaju od mnogih sličnih udžbenika, zahvata i zahteva rad na onim aspektima jezika koji su se u praksi pokazali kao glavni kamen spoticanja u učenju engleskog jezika, a što nije nužno povezano sa maternjim jezikom samog učenika. Ali upravo ovaj pedagoški i metodološki bitan aspekt, kome se u udžbenicima Headway posvećuje posebna pažnja, ostavlja mogućnost nastavniku da i kroz kontrastivni pristup (koji se ne mora zadržati samo na poređenju srpskog i engleskog jezika) pruži dodatnu motivaciju i podstrek učeniku/studentu da savladavanju jezičkih veština pristupi analitički i sa razumevanjem, uz mogućnost da engleskim jezikom ovlada i u jednom širem kontekstu za njega i te kako značajne – metalingvističke kompetencije.

Reference

Anthony, M. Edward (1963), ''Approach, method and technique'', English Language Teaching 17, 63–67.

Bachman, F. Lyle (1990), Fundamental Considerations in Language Testing, Oxford etc.: Oxford University Press.

Bagarić, Vesna, Jelena Mihaljević Đigunović (2007), ''Defining Communicative Competence'', Metodika, Sveučilište u Zagrebu: Filozofski fakultet, Vol. 8, br. 1, 94–103.

Broughton, Geoffrey, Christopher Brumfit, Roger Flavell, Peter Hill and Anita Pincas (2003), Teaching English as a Foreign Language, (2nd edition) London and New York: Routledge.

Brown, H. Douglas (2002), Teaching by principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy, New Jersey: Longman (1st edition, 1994).

Canale, Michael, Merrill Swain (1980), ''Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing'', Applied Linguistics, Oxford University Press, Vol.1, 1–47.

Canale, Michael (1983), ''From communicative competence to communicative language pedagogy''. In Jack C. Richards and Richard W. Schmidt (Eds.), Language and Communication, 2–27. London: Longman.

Ellis, Rod (2002), ''Grammar Teaching – Practice or Consciousness Raising?''. In Jack C. Richards and Willy A. Renandya (Eds.), Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. Cambridge: Cambridge University Press.

Richards, C. Jack, Theodore S. Rodgers (2001), Approaches and Methods in Language Teaching (2nd edition.), Cambridge: Cambridge University Press.

Richards, C. Jack, Willy A. Renandya (2002) (Eds.), Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice, Cambridge: Cambridge University Press.

Savignon, J. Sandra (1972), Communicative Competence: An Experiment in Foreign Language Teaching, Philadelphia: The Centre for Curriculum Development, Inc.

Soars, Liz, John Soars (2009), New Headway Intermediate (1st pub. 2003), Oxford: Oxford University Press.

Soars, Liz, John Soars (2009), New Headway Upper-Intermediate (1st pub. 2005), Oxford: Oxford University Press.

Soars, Liz, John Soars (2009), New Headway Advanced (1st pub. 2003), Oxford: Oxford University Press.

Swan, Michael (2002), ''Seven Bad Reasons for Teaching Grammar – and Two Good Ones''. In Jack C. Richards and Willy A. Renandya (Eds.), Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice, Cambridge: Cambridge University Press.

Taylor, S. David (1988), ''The meaning and use of the term competence in linguistics and applied linguistics'', Applied Linguistics, Oxford University Press, Vol. 9, 148–169.

##submission.downloads##

Objavljeno

2020-06-30