THE MOST COMMON CONCERNS OF LECTURERS REGARDING THE TEACHING OF SERBIAN AS A FOREIGN LANGUAGE

Authors

  • Aleksandar M. Novaković University of Niš Faculty of Philosophy

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2225115n

Keywords:

Methodology of teaching Serbian as a foreign language, foreigners, doubts, Facebook

Abstract

The subject of this paper is the analysis and classification of the most common doubts of linguists, researchers and teachers-practitioners in the field of methodology of teaching Serbian as a foreign language. The aim of this paper is to consider and find possible solutions. In this paper, we used the descriptive method and the method of theoretical analysis with the technique of content analysis. We conducted detailed qualitative and quantitative research. The material for the research consisted of posts (and comments) in a group on Facebook called Serbian Language for Foreigners: a group for lecturers. In two years the group gathered more than two thousand linguists, researchers and teachers-practitioners. A survey conducted in the second half of March 2022 showed us that all doubts and all questions can be classified into six major groups: 1) organisational issues of teaching Serbian as a foreign language, 2) issues related to the processing of materials and contents, 3) announcements of lectures, summer schools and webinars dedicated to this type of teaching, 4) business offers for teachers of Serbian as a foreign language, 5) interesting facts about learning Serbian and 6) tips for writing scientific research papers. In the end, we have tried to offer (potential) answers to the questions asked and clearly formulated doubts.

References

Arsić Perišić, Olja (2016), Analiza grešaka u srpskom jeziku kao stranom na primeru italofona, Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III, 155–168.

Babić, Biljana (2014), Greške u tvorbi prezentskih oblika na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog. U: Jezici i kulture u vremenu i prostoru, III (ur. Snežana Gudurić, Marija Stefanović), Novi Sad: Filozofski fakultet, 569–583.

Babić, Biljana (2015), Greške u tvorbi oblika futura I na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog. U: Jezici i kulture u vremenu i prostoru, IV/2 (ur. Snežana Gudurić, Marija Stefanović), Novi Sad: Filozofski fakultet, 143–153.

Babić, Biljana (2016), Unutarjezičke greške na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog, doktorska disertacija, Novi Sad: Filozofski fakultet.

Babić, Biljana (2016a), Greške u tvorbi oblika participa aktiva na početnim nivoima učenja srpskog kao stranog. U: Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi, III (ur. Vesna Krajišnik), Beograd: Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, 143–154.

Babić, Biljana (2016b), Greške u upotrebi oblika lokativa na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog. U: Zbornik u čast Ljiljani Subotić: Teme jezikoslovne u srbistici kroz dijahroniju i sinhroniju (ur. Jasmina Dražić, Isidora Bjelaković, Dejan Sredojević). Novi Sad: Filozofski fakultet.

Babić, Biljana (2017), Greške u upotrebi oblika genitiva na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog. Jezici i kulture u vremenu i prostoru, VI (ur. Snežana Gudurić, Biljana Radić-Bojanić). Novi Sad: Filozofski fakultet, 363–377.

Babić, Biljana (2018), Unutarjezičke greške u upotrebi oblika akuzativa u srpskom jeziku kao stranom, Srpski jezik – studije srpske i slovenske, XXII, 583–600.

Babić, Biljana (2020), Najfrekventnije unutarjezičke greške u upotrebi padežnih oblika imenica u srpskom jeziku kao stranom. U: Srpski jezik kao strani u teoriji i praksi, IV (ur. Vesna Krajišnik), Beograd: Filološki fakultet, 47–60.

Bugarski, Ranko (1984), Pregršt pitanja o srpskohrvatskom kao stranom jeziku, U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Institut za strane jezike, Beograd, 17–22.

Dabić, Bogdan (1986), Neka pitanja iz nastave srpskohrvatskog jezika u slovenskim zemljama. U: Naučni skup „Nastava srpskohrvatskog jezika kao stranog”, Institut za strane jezike, Beograd, 127–131.

Dimitrijević, Naum (1984), Uslovi modernizacije srpskohrvatskog jezika kao stranog. U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani“, Institut za strane jezike, Beograd, 34–40.

Đorđević, Kristina (2017), Analiza grešaka slovačkih maternjih govornika na početnom nivou učenja srpskog jezika kao stranog, Studia Balkanica Bohemo-Slovaca, VII, Brno: Moravské zemské muzeum Ústav slavistiky Filozofcké fakulty Masarykovy university, 691–697.

Đurić, Ostoja (1984), Uvodna reč. U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Institut za strane jezike, Beograd, 5–8.

Fries, Charles (1945), Teaching and learning English as a foreign language, Ann Arbor: University of Michigan Press.

Goljak, Svetlana (2007), Tematski audio-rečnik u nastavi srpskog kao stranog jezika. U: Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi (ur. Milorad Dešić), Beograd: Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, 165–172.

Kovačević, Jelena (2018), Feasabilitz of the Project DLS Application Platform for Education in Internet Entrepreneurship, International May Conference on Strategic Management, XIV, 2, 253–260.

Končarević, Ksenija (2007), O nekim parametrima strukturno-sadržinskog oblikovanja udžbenika srpskog jezika kao stranog u inoslovenskoj sredini. U: Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi (ur. Milorad Dešić), Beograd: Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, 73–82.

Krajišnik, Vesna (1992), Bibliografja jugoslovenskih radova o srpskohrvatskom jeziku kao stranom (1960–1990), Živi jezici, XXXIV–XXXV/1–4, 184–203.

Krajišnik, Vesna (2016), Neka pitanja iz metodike nastave srpskog kao stranog jezika. U: Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi, III (ur. Vesna Krajišnik), Beograd: Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, 7–26.

Krajišnik, Vesna, Nebojša Marinković (2009), Testovi za polaganje srpskog kao stranog, Beograd: Filološki fakultet.

Kremzer, Nikola (1984), Didaktičko-metodski aspekt nastave srpskohrvatskog kao stranog. U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Institut za strane jezike, Beograd, 29–33.

Lado, Robert (1957), Linguistics across cultures, Ann Arbor: University of Michigan Press.

Milošević, Stefan (2016), Tipologija gramatičkih grešaka ruskih govornika pri usvajanju srpskog jezika, Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi, III (ur. Vesna Krajišnik), 169–180.

Milutinović, Desanka (1984), O specifičnostima ostvarivanja ciljeva nastave srpskohrvatskog jezika kao stranog u Institutu. U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Institut za strane jezike, Beograd, 84–86.

Morabito, Rosanna (2020), Glagolski vid za izvorne govornike talijanskog jezika. U: Srpski jezik kao strani u teoriji i praksi, IV (ur. Vesna Krajišnik), Beograd: Filološki fakultet, 409–418.

Nikolić, Milka (2020), Bibliografja srpskog kao stranog jezika (1991‒2018). U: Srpski jezik kao strani u teoriji i praksi, IV (ur. Vesna Krajišnik), Beograd: Filološki fakultet, 593–623.

Novaković, Aleksandar (2020), Polifunkcionalnost udžbeničkog kompleta za učenje srpskog jezika kao stranog (odbranjena doktorska disertacija), Niš: Filozofski fakultet.

Novaković, Aleksandar, Jović, Emilija (2022), Analiza i klasifkacija grešaka studenata iz Rusije na početnom nivou učenja srpskog jezika kao stranog, Philologia Mediana 14 (u pripremi).

Novaković, Aleksandar, Tatar, Nikola (2020), Razvrstavajući testovi u nastavi srpskog jezika kao stranog, Baština, 53, Priština – Leposavić: Institut za srpsku kulturu, 1–15.

Obradović, Laza (1896), Treba li Jevreji da uče slovenski jezik?, Učitelj, 1. jun 1896. godine, 971–977.

Otašević, Đorđe (2014), Priručnici za nastavu srpskog jezika kao stranog, Lingvističe aktuelnosti, 25, 2014, 21–30.

Ruskova Đermanović, Svetla (2013), O nekim morfološkim greškama kod studenata srbistike na Univerzitetu u Plovdivu, U: Srpski jezik, književnost, umetnost, knj. I: Tradicija i inovacije u savremenom srpskom jeziku (ur. Miloš Kovačević). Kragujevac: FILUM, 503–510.

Stojanović, Časlav (1986), Problemi prezentiranja fonološkog sistema srpskohrvatskog jezika stranim studentima. U: Naučni skup „Nastava srpskohrvatskog jezika kao stranog”, Beograd: Institut za strane jezike, 100–105.

Sudimac, Nina (2020), An analysis of phonetic-phonological and orthographic errors when learning Serbian as a Foreign Language, Facta Universitatis (Series Linguistics and Literature), 18/1, 109–118.

Vojnović, Jelena (2007), Usvajanje padežnog sistema u nastavi srpskog jezika kao stranog (početni nivo). U: Savremene tendencije u nastavi jezika i književnosti (zbornik radova). Beograd: Ministarstvo za nauku i zaštitu životne sredine. Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu, 281–289.

Vukadinović, Zora (1984), Program i realizacija nastave srpskohrvatskog jezika kao stranog. U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Institut za strane jezike, Beograd, 60–67.

Vučković, Petar (1984), Srpskohrvatski jezik i strani jezici u Institutu. U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Institut za strane jezike, Beograd, 9–12.

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

M. Novaković , A. . (2022). THE MOST COMMON CONCERNS OF LECTURERS REGARDING THE TEACHING OF SERBIAN AS A FOREIGN LANGUAGE. PHILOLOGIST – Journal of Language, Literature, and Cultural Studies, 13(25), 115–142. https://doi.org/10.21618/fil2225115n