НАЈЧЕШЋЕ НЕДОУМИЦЕ ПРЕДАВАЧА У ВЕЗИ СА НАСТАВОМ СРПСКОГ КАО СТРАНОГ ЈЕЗИКА
DOI:
https://doi.org/10.21618/fil2225115nKljučne reči:
методика наставе српског као страног језика, странци, недоумице, ФејсбукApstrakt
Предмет овога рада јесте анализа и класификација најчешћих недоумица наставника-практичара у области методике наставе српског као страног језика, са циљем сагледавања и проналажења могућих решења и одговора. У раду смо користили дескриптивну методу и методу теоријске анализе са техником анализе садржаја, захваљујући којима смо спровели детаљно квалитативно и квантитативно истраживање. Грађу за истраживање чиниле су објаве (и коментари) у групи на Фејсбуку под називом Српски језик за странце: група за предаваче, која је за две године постојања окупила више од две хиљаде лингвометодичара, истраживача и наставника-практичара. Истраживање спроведено у другој половини марта 2022. године показало нам је да се све недоумице и сва питања могу класификовати у шест великих група: 1) организациона питања наставе српског као страног језика; 2) питања у вези са начином обраде градива и садржајима; 3) најаве предавања, летњих школа и вебинара посвећених овој врсти настaве; 4) пословне понуде за професоре српског као страног језика; 5) занимљивости о учењу српског језика; и 6) савети за писање научноистраживачких радова. У раду смо настојали да понудимо (потенцијалне) одговоре на постављена питања и јасно формулисане недоумице.
Reference
Arsić Perišić, Olja (2016), Analiza grešaka u srpskom jeziku kao stranom na primeru italofona, Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III, 155–168.
Babić, Biljana (2014), Greške u tvorbi prezentskih oblika na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog. U: Jezici i kulture u vremenu i prostoru, III (ur. Snežana Gudurić, Marija Stefanović), Novi Sad: Filozofski fakultet, 569–583.
Babić, Biljana (2015), Greške u tvorbi oblika futura I na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog. U: Jezici i kulture u vremenu i prostoru, IV/2 (ur. Snežana Gudurić, Marija Stefanović), Novi Sad: Filozofski fakultet, 143–153.
Babić, Biljana (2016), Unutarjezičke greške na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog, doktorska disertacija, Novi Sad: Filozofski fakultet.
Babić, Biljana (2016a), Greške u tvorbi oblika participa aktiva na početnim nivoima učenja srpskog kao stranog. U: Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi, III (ur. Vesna Krajišnik), Beograd: Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, 143–154.
Babić, Biljana (2016b), Greške u upotrebi oblika lokativa na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog. U: Zbornik u čast Ljiljani Subotić: Teme jezikoslovne u srbistici kroz dijahroniju i sinhroniju (ur. Jasmina Dražić, Isidora Bjelaković, Dejan Sredojević). Novi Sad: Filozofski fakultet.
Babić, Biljana (2017), Greške u upotrebi oblika genitiva na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog. Jezici i kulture u vremenu i prostoru, VI (ur. Snežana Gudurić, Biljana Radić-Bojanić). Novi Sad: Filozofski fakultet, 363–377.
Babić, Biljana (2018), Unutarjezičke greške u upotrebi oblika akuzativa u srpskom jeziku kao stranom, Srpski jezik – studije srpske i slovenske, XXII, 583–600.
Babić, Biljana (2020), Najfrekventnije unutarjezičke greške u upotrebi padežnih oblika imenica u srpskom jeziku kao stranom. U: Srpski jezik kao strani u teoriji i praksi, IV (ur. Vesna Krajišnik), Beograd: Filološki fakultet, 47–60.
Bugarski, Ranko (1984), Pregršt pitanja o srpskohrvatskom kao stranom jeziku, U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Institut za strane jezike, Beograd, 17–22.
Dabić, Bogdan (1986), Neka pitanja iz nastave srpskohrvatskog jezika u slovenskim zemljama. U: Naučni skup „Nastava srpskohrvatskog jezika kao stranog”, Institut za strane jezike, Beograd, 127–131.
Dimitrijević, Naum (1984), Uslovi modernizacije srpskohrvatskog jezika kao stranog. U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani“, Institut za strane jezike, Beograd, 34–40.
Đorđević, Kristina (2017), Analiza grešaka slovačkih maternjih govornika na početnom nivou učenja srpskog jezika kao stranog, Studia Balkanica Bohemo-Slovaca, VII, Brno: Moravské zemské muzeum Ústav slavistiky Filozofcké fakulty Masarykovy university, 691–697.
Đurić, Ostoja (1984), Uvodna reč. U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Institut za strane jezike, Beograd, 5–8.
Fries, Charles (1945), Teaching and learning English as a foreign language, Ann Arbor: University of Michigan Press.
Goljak, Svetlana (2007), Tematski audio-rečnik u nastavi srpskog kao stranog jezika. U: Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi (ur. Milorad Dešić), Beograd: Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, 165–172.
Kovačević, Jelena (2018), Feasabilitz of the Project DLS Application Platform for Education in Internet Entrepreneurship, International May Conference on Strategic Management, XIV, 2, 253–260.
Končarević, Ksenija (2007), O nekim parametrima strukturno-sadržinskog oblikovanja udžbenika srpskog jezika kao stranog u inoslovenskoj sredini. U: Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi (ur. Milorad Dešić), Beograd: Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, 73–82.
Krajišnik, Vesna (1992), Bibliografja jugoslovenskih radova o srpskohrvatskom jeziku kao stranom (1960–1990), Živi jezici, XXXIV–XXXV/1–4, 184–203.
Krajišnik, Vesna (2016), Neka pitanja iz metodike nastave srpskog kao stranog jezika. U: Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi, III (ur. Vesna Krajišnik), Beograd: Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, 7–26.
Krajišnik, Vesna, Nebojša Marinković (2009), Testovi za polaganje srpskog kao stranog, Beograd: Filološki fakultet.
Kremzer, Nikola (1984), Didaktičko-metodski aspekt nastave srpskohrvatskog kao stranog. U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Institut za strane jezike, Beograd, 29–33.
Lado, Robert (1957), Linguistics across cultures, Ann Arbor: University of Michigan Press.
Milošević, Stefan (2016), Tipologija gramatičkih grešaka ruskih govornika pri usvajanju srpskog jezika, Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi, III (ur. Vesna Krajišnik), 169–180.
Milutinović, Desanka (1984), O specifičnostima ostvarivanja ciljeva nastave srpskohrvatskog jezika kao stranog u Institutu. U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Institut za strane jezike, Beograd, 84–86.
Morabito, Rosanna (2020), Glagolski vid za izvorne govornike talijanskog jezika. U: Srpski jezik kao strani u teoriji i praksi, IV (ur. Vesna Krajišnik), Beograd: Filološki fakultet, 409–418.
Nikolić, Milka (2020), Bibliografja srpskog kao stranog jezika (1991‒2018). U: Srpski jezik kao strani u teoriji i praksi, IV (ur. Vesna Krajišnik), Beograd: Filološki fakultet, 593–623.
Novaković, Aleksandar (2020), Polifunkcionalnost udžbeničkog kompleta za učenje srpskog jezika kao stranog (odbranjena doktorska disertacija), Niš: Filozofski fakultet.
Novaković, Aleksandar, Jović, Emilija (2022), Analiza i klasifkacija grešaka studenata iz Rusije na početnom nivou učenja srpskog jezika kao stranog, Philologia Mediana 14 (u pripremi).
Novaković, Aleksandar, Tatar, Nikola (2020), Razvrstavajući testovi u nastavi srpskog jezika kao stranog, Baština, 53, Priština – Leposavić: Institut za srpsku kulturu, 1–15.
Obradović, Laza (1896), Treba li Jevreji da uče slovenski jezik?, Učitelj, 1. jun 1896. godine, 971–977.
Otašević, Đorđe (2014), Priručnici za nastavu srpskog jezika kao stranog, Lingvističe aktuelnosti, 25, 2014, 21–30.
Ruskova Đermanović, Svetla (2013), O nekim morfološkim greškama kod studenata srbistike na Univerzitetu u Plovdivu, U: Srpski jezik, književnost, umetnost, knj. I: Tradicija i inovacije u savremenom srpskom jeziku (ur. Miloš Kovačević). Kragujevac: FILUM, 503–510.
Stojanović, Časlav (1986), Problemi prezentiranja fonološkog sistema srpskohrvatskog jezika stranim studentima. U: Naučni skup „Nastava srpskohrvatskog jezika kao stranog”, Beograd: Institut za strane jezike, 100–105.
Sudimac, Nina (2020), An analysis of phonetic-phonological and orthographic errors when learning Serbian as a Foreign Language, Facta Universitatis (Series Linguistics and Literature), 18/1, 109–118.
Vojnović, Jelena (2007), Usvajanje padežnog sistema u nastavi srpskog jezika kao stranog (početni nivo). U: Savremene tendencije u nastavi jezika i književnosti (zbornik radova). Beograd: Ministarstvo za nauku i zaštitu životne sredine. Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu, 281–289.
Vukadinović, Zora (1984), Program i realizacija nastave srpskohrvatskog jezika kao stranog. U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Institut za strane jezike, Beograd, 60–67.
Vučković, Petar (1984), Srpskohrvatski jezik i strani jezici u Institutu. U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Institut za strane jezike, Beograd, 9–12.
##submission.downloads##
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Sekcija
Licenca
Ovaj rad je pod Creative Commons Aуторство-Nekomercijalno-Bez prerade 4.0 Internacionalna licenca.