THE PLACE AND FUNCTION OF SONGS IN THE TEACHING OF SERBIAN AS A FOREIGN LANGUAGE: THE LECTURER'S POINT OF VIEW

Authors

  • Nataša A. Spasić University of Kragujevac Faculty of Philology and Arts Centre for Science and Research
  • Aleksandar M. Novaković University of Niš Depertment of Serbian Studies

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2430064s

Keywords:

Serbian as a foreign language, teaching practice, songs in class, textbooks, song selection criteria

Abstract

The paper analyzes the function of the song as a didactic material in the teaching of Serbian as a foreign language. The aim is to create a clearer picture of its place in teaching practice, as well as the criteria applied during its selection. We used the descriptive method and the method of theoretical analysis with the technique of content analysis and surveying. The research material was divided into two parts and consisted of: 1. textbooks used in the centers for studying Serbian as a foreign language at the Faculty of Philology and Arts in Kragujevac and at the Faculty of Philosophy in Niš, and 2. answers from the Serbian as a foreign language lecturer gathered in the Facebook group Serbian language for foreigners: group for lecturers. The research showed that songs as didactic material are used in textbooks for learning Serbian as a foreign language at higher levels, while in their own teaching practice, the majority of surveyed teachers recognize them as functional teaching aids used for: increasing the lexical fund, developing listening skills, familiarizing with the culture and tradition of the Serbian people, the adoption of new grammatical content, the neutralization of fear/jitters and the increase of motivation for learning the Serbian language, the adoption of prosodic elements of speech, the development of writing skills, filling the time in the absence of teaching materials, determining the previously studied material and the realization of interactive homework. Although they are guided by a larger number of criteria when selecting and choosing a song, the results of the research showed that lecturers give priority to the criterion of content suitability of the song compared to the criterion of the song belonging to the appropriate genre.

References

Anđelković, S. (2016) Jugoslovenski i srpski film – bogatstvo u nastavi srpskog kao stranog jezika. U: Krajišnik, V. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III, Beograd: Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 387–397.

Bugarski, R. (1984) Pregršt pitanja o srpskohrvatskom kao stranom jeziku. U: Vučković, P. (ur.) Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Beograd, Institut za strane jezike, pp. 17–22.

Veljković Stanković, D. (2016) Korišćenje humorističkih tekstova u nastavi srpskog jezika kao stranog. U: Krajišnik, V. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 333–346.

Gačić, Z. (1986) Kako poboljšati motivaciju naših polaznika. U: Vučković, P. (ur.) Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Beograd: Institut za strane jezike, pp. 141–145.

Dešić, M. (2003) Ozvučeni udžbenik srpskog jezika kao stranog, U J. Vučo (prir.) Udžbenik u nastavi stranih jezika. Nikšić, Univerzitet Crne Gore, 199–205.

Dimitrijević, N. (1984) Uslovi modernizacije srpskohrvatskog jezika kao stranog. U: Vučković, P. (ur.) Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Beograd, Institut za strane jezike, pp. 34–40.

Dragićević, R. (2011) Lingvokulturološki pristup u nastavi srpskog jezika kao stranog. U: Krajišnik, V. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi II, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 81–93.

Durbaba, O. (2004) Novinski tekstovi u nastavi srpskog jezika kao stranog, Naučni sastanak slavista u Vukove dane, 32/1, 271–278.

Evropski jezički portfolio (2003) Zajednički evropski okvir za žive jezike. Ministarstvo prosvjete i nauke Crne Gore, Podgorica, (na engleskom: https://rm.coe.int/1680459f97 [Pristupljeno 1. 3. 2024.]

Ivanova, I. (2011) Lingvokulturološki komentar književnog dela u nastavi srpskog jezika i književnosti. u: Krajišnik, V. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi II, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 113–122.

Jelić Kubirdou, M. (2007) Primena muzike i DVD-ja u programiranoj nastavi srpskog kao stranog jezika. U: Dešić, M. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 201–206.

Kastratović, D. (2011) Komunikativni pristup nastavi srpskog kao stranog jezika sa mlađim uzrastima i didaktička sredstva u nastavi. U: Krajišnik, V. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi II, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strain jezik, pp. 169–177.

Marojević, R. (1986) Teorijsko‒metodološka pitanja nastave srpskohrvatskog jezika kao stranog. U: Vučković, P. (ur.) Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Beograd, Institut za strane jezike, pp. 34–37.

Matrusova, A. (2016) Pesme u nastavi srpskog kao stranog jezika. U: Krajišnik, V. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 379–385.

Mrkalj, Z. (2016) Korišćenje različitih tipova tekstova u nastavi srpskog jezika kao stranog. U: Krajišnik, V. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 357–377.

Muhamad, Nurhidayah, N., & Hanim, R. (2020) Investigating challenges for learning English through songs, European Journal of English Language Teaching, Vol 6, No 1, 1–15.

Nestorović, Z. (2016) Književni tekstovi u nastavi srpskog kao stranog (primeri obrade). U: Krajišnik, V (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 347–355.

Polovina, V. (2020) Krilatice u kontekstu – primena u nastavi srpskog jezika. U: Krajišnik, V. (ur.) Srpski jezik kao strani u teoriji i praksi IV, Beograd, Filološki fakultet, pp. 531–540.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

A. Spasić, N. ., & M. Novaković, A. . (2024). THE PLACE AND FUNCTION OF SONGS IN THE TEACHING OF SERBIAN AS A FOREIGN LANGUAGE: THE LECTURER’S POINT OF VIEW. PHILOLOGIST – Journal of Language, Literature, and Cultural Studies, 15(30), 64–83. https://doi.org/10.21618/fil2430064s