МЕСТО И ФУНКЦИЈА ПЕСАМА У НАСТАВИ СРПСКОГ КАО СТРАНОГ ЈЕЗИКА

Autori

  • Наташа А. Спасић Универзитет у Крагујевцу Филолошко-уметнички факултет Центар за научноистраживачки рад
  • Александар М. Новаковић Универзитет у Нишу Филозофски факултет Департман за србистику

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2430064s

Ključne reči:

српски као страни језик, наставна пракса, песме у настави, уџбеници, критеријуми избора песме

Apstrakt

У раду се анализира функција песме као дидактичког материјала у настави српског као страног језика са циљем стварања јасније слике о месту које има у наставној пракси, као и критеријумима који се примењују приликом њеног избора. Коришћене су дескриптивна метода и метода теоријске анализе са техником анализе садржаја и анкетирања. Грађа за истраживање подељена је на два дела и чинили су је: 1. уџбеници који се користе у центрима за изучавање српског као страног језика на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу и на Филозофском факултету у Нишу, те 2. одговори предавача српског као страног језика окупљених у групи на Фејсбуку Српски језик за странце: група за предаваче. Истраживање је показало да се песме као дидактички материјал користе у уџбеницима за учење српског као страног језика на вишим нивоима, док их у сопственој наставној пракси већина анкетираних наставника препознаје као функционална наставна средства која се користе за: увећање лексичког фонда, развој вештине слушања, упознавање са културом и традицијом српског народа, усвајање нових граматичких садржаја, неутралисањe страха/треме и повећање мотивације за учење српског језика, усвајање прозодијских елемената говора, развој вештине писања, попуњавање времена у недостатку наставних материјала, утврђивање раније обрађиваног градива и реализацију интерактивних домаћих задатака. Иако се воде већим бројем критеријума приликом селекције и избора песме, резултати истраживања показали су да предавачи предност дају критеријуму садржинске прилагођености песме у односу на критеријум припадања песме одговарајућем жанру.

Reference

Anđelković, S. (2016) Jugoslovenski i srpski film – bogatstvo u nastavi srpskog kao stranog jezika. U: Krajišnik, V. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III, Beograd: Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 387–397.

Bugarski, R. (1984) Pregršt pitanja o srpskohrvatskom kao stranom jeziku. U: Vučković, P. (ur.) Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Beograd, Institut za strane jezike, pp. 17–22.

Veljković Stanković, D. (2016) Korišćenje humorističkih tekstova u nastavi srpskog jezika kao stranog. U: Krajišnik, V. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 333–346.

Gačić, Z. (1986) Kako poboljšati motivaciju naših polaznika. U: Vučković, P. (ur.) Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Beograd: Institut za strane jezike, pp. 141–145.

Dešić, M. (2003) Ozvučeni udžbenik srpskog jezika kao stranog, U J. Vučo (prir.) Udžbenik u nastavi stranih jezika. Nikšić, Univerzitet Crne Gore, 199–205.

Dimitrijević, N. (1984) Uslovi modernizacije srpskohrvatskog jezika kao stranog. U: Vučković, P. (ur.) Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Beograd, Institut za strane jezike, pp. 34–40.

Dragićević, R. (2011) Lingvokulturološki pristup u nastavi srpskog jezika kao stranog. U: Krajišnik, V. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi II, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 81–93.

Durbaba, O. (2004) Novinski tekstovi u nastavi srpskog jezika kao stranog, Naučni sastanak slavista u Vukove dane, 32/1, 271–278.

Evropski jezički portfolio (2003) Zajednički evropski okvir za žive jezike. Ministarstvo prosvjete i nauke Crne Gore, Podgorica, (na engleskom: https://rm.coe.int/1680459f97 [Pristupljeno 1. 3. 2024.]

Ivanova, I. (2011) Lingvokulturološki komentar književnog dela u nastavi srpskog jezika i književnosti. u: Krajišnik, V. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi II, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 113–122.

Jelić Kubirdou, M. (2007) Primena muzike i DVD-ja u programiranoj nastavi srpskog kao stranog jezika. U: Dešić, M. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 201–206.

Kastratović, D. (2011) Komunikativni pristup nastavi srpskog kao stranog jezika sa mlađim uzrastima i didaktička sredstva u nastavi. U: Krajišnik, V. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi II, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strain jezik, pp. 169–177.

Marojević, R. (1986) Teorijsko‒metodološka pitanja nastave srpskohrvatskog jezika kao stranog. U: Vučković, P. (ur.) Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”, Beograd, Institut za strane jezike, pp. 34–37.

Matrusova, A. (2016) Pesme u nastavi srpskog kao stranog jezika. U: Krajišnik, V. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 379–385.

Mrkalj, Z. (2016) Korišćenje različitih tipova tekstova u nastavi srpskog jezika kao stranog. U: Krajišnik, V. (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 357–377.

Muhamad, Nurhidayah, N., & Hanim, R. (2020) Investigating challenges for learning English through songs, European Journal of English Language Teaching, Vol 6, No 1, 1–15.

Nestorović, Z. (2016) Književni tekstovi u nastavi srpskog kao stranog (primeri obrade). U: Krajišnik, V (ur.) Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III, Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 347–355.

Polovina, V. (2020) Krilatice u kontekstu – primena u nastavi srpskog jezika. U: Krajišnik, V. (ur.) Srpski jezik kao strani u teoriji i praksi IV, Beograd, Filološki fakultet, pp. 531–540.

##submission.downloads##

Objavljeno

2024-12-31