АНАЛИЗА ГРЕШАКА ПРИ УЧЕЊУ СРПСКОГ ЈЕЗИКА КАО СТРАНОГ НА ПРИМЈЕРУ ГРУПЕ ЊЕМАЧКИХ СТУДЕНАТА

Autor/innen

  • Мијана Кубурић Мацура Универзитет у Бањој Луци Филолошки факултет Катедра за србистику
  • Нина Говедар Универзитет у Бањој Луци Филолошки факултет Катедра за србистику

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2429033k

Schlagworte:

српски језик као страни, њемачки језик, језичке грешке, анализа грешака, међујезички трансфер

Abstract

У раду се анализирају грешке у завршним писменим радовима њемачких студената који су похађали интензивни курс српског језика у трајању од двије седмице / 34 часа у фебруару 2023. године на Филолошком факултету Универзитета у Бањој Луци. Грешке су систематизоване према групама формираним на основу нивоа иницијалног познавања српског језика, а потом и према типовима грешака, тј. према језичким нивоима на којима настају – на ортографске/фонолошке, морфолошке/морфосинтаксичке и синтаксичке. Циљ рада јесте да се уоче најчешће грешке и да се утврди евентуални међујезички трансфер како би се маркирале и предуприједиле проблематичне тачке у настави српског језика као страног будућим полазницима, а поготово онима чији је матерњи језик њемачки.

Literaturhinweise

Arsić Perišić, O. (2016) Analiza grešaka u srpskom jeziku kao stranom na primeru italofona. Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III. pp. 155–168.

Babić, B. (2014) Greške u tvorbi prezentskih oblika na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog. U: Jezici i kulture u vremenu i prostoru III (Ur. Snežana Gudurić, Marija Stefanović). Novi Sad, Filozofski fakultet, pp. 569-583.

Babić, B. (2015) Greške u tvorbi oblika futura I na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog. U: Jezici i kulture u vremenu i prostoru IV/2 (Ur. Snežana Gudurić, Marija Stefanović). Novi Sad, Filozofski fakultet, pp. 143-153.

Babić, B. (2016a) Greške u tvorbi oblika participa aktiva na početnim nivoima učenja srpskog kao stranog. U: Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III (Ur. Vesna Krajišnik). Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 143-154.

Babić, B. (2016b) Greške u upotrebi oblika lokativa na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog. U: Teme jezikoslovne u srbistici kroz dijahroniju i sinhroniju: Zbornik u čast Ljiljani Subotić (Ur. Jasmina Dražić, Isidora Bjelaković, Dejan Sredojević). Novi Sad, Filozofski fakultet, pp. 703-726.

Babić, B. (2017) Greške u upotrebi oblika genitiva na početnim nivoima učenja srpskog jezika kao stranog. U: Jezici i kulture u vremenu i prostoru VI (Ur. Snežana Gudurić, Marija Stefanović). Novi Sad, Filozofski fakultet, pp. 363-377

Babić, B. (2018) Unutarjezičke greške u upotrebi oblika akuzativa u srpskom jeziku kao stranom. Srpski jezik – studije srpske i slovenske. XXII, 583–600.

Babić, B. (2020) Najfrekventnije unutarjezičke greške u upotrebi padežnih oblika imenica u srpskom jeziku kao stranom. U: Srpski jezik kao strani u teoriji i praksi IV (Ur. Vesna Krajišnik). Beograd, Filološki fakultet, pp. 47-60

Babić, B. (2021) Unutarjezičke greške u nastavi srpskog jezika kao stranog. Filozofski fakultet, Novi Sad.

Babić, B. (2022a) Predvidljive greške u srpskom jeziku kao stranom. Filolog. XIII, 25, pp. 163-188.

Babić, B. (2022b) Analiza grešaka u rodu kongruentne reči u imeničkoj sintagmi u srpskom kao stranom jeziku. Filolog. XIII, 26, pp. 51-77.

Bjelaković, I., Vojnović, J. (2006) Naučimo srpski 1 (Let's learn Serbian 1). Univerzitet u Novom Sadu.

Bogdanović, B. (1984) Analiza grešaka slušalaca pri izradi prvog testa na početnom tečaju srpskohrvatskog jezika za strance. U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”. Institut za strane jezike, Beograd, pp. 70-74.

Iričanin, G. (1999) Tipične interferencijske greške u nastavi stranih jezika (srpskog i nemačkog). Naučni sastanak slavista u Vukove dane. 28/2, pp. 227-233.

Milošević, S. (2016) Tipologija gramatičkih grešaka ruskih govornika pri usvajanju srpskog jezika. U: Srpski kao strani jezik u teoriji i praksi III (Ur. Vesna Krajišnik). Beograd, Filološki fakultet, Centar za srpski kao strani jezik, pp. 169–180.

Milošević, S. (2017) Pravopisne greške ruskih govornika pri usvajanju srpskog jezika. U: Savremena proučavanja jezika i književnosti VIII/1 (Ur. Miloš Kovačević, Jelena Petković). Kragujevac, FILUM, pp. 163-170.

Novaković, A. (2020) Uvod u metodiku nastave srpskog kao stranog jezika. Filozofski fakultet, Niš.

Novaković, A., Jović, E. (2022 Analiza i klasifikacija grešaka studenata iz Rusije na početnom nivou učenja srpskog jezika kao stranog. Philologia Mediana. 14, pp. 315- 339.

Novaković, A., Stošić, J. (2022) Greške stranaca pri korišćenju srpskog jezika na Jutjubu (na primeru Arnoa Gujona). Filolog. XIII, 26, pp. 96-130.

Piper, P., & Klajn, I. (2017) Normativna gramatika srpskog jezika, Matica srpska, Novi Sad.

Požgaj (1986) O nekim metodama ispravljanja govornih grešaka. U: Naučni skup „Nastava srpskohrvatskog jezika kao stranog”. Institut za strane jezike, Beograd, pp. 94-96.

Ruskova Đermanović, S. (2013) O nekim morfološkim greškama kod studenata srbistike na Univerzitetu u Plovdivu. U: Srpski jezik, književnost, umetnosti, Knj. I, Tradicija i inovacije u savremenom srpskom jeziku (Ur. Miloš Kovačević). Kragujevac, FILUM, pp. 503-510.

Sudimac, N. (2019) Najčešće greške prilikom usvajanja srpskog jezika kao stranog kod studenata rumunske nacionalnosti. Ishodišta. Temišvar, Savez Srba u Rumuniji – Centar za naučna istraživanja i kulturu u Rumuniji – Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu. 5(1), pp. 441–455.

Sudimac, N. (2020) An analysis of phonetic-phonological and orthographic errors when learning Serbian as a Foreign Language. Facta Universitatis (Series Linguistics and Literature). 18/1, pp. 109–118.

Vukomanović, S. (1984) Interferencija i jezički sistem. U: Okrugli sto „Srpskohrvatski jezik kao strani”. Institut za strane jezike, Beograd, pp. 41-48.

Downloads

Veröffentlicht

2024-06-30

Zitationsvorschlag

Кубурић Мацура, М. ., & Говедар, Н. . (2024). АНАЛИЗА ГРЕШАКА ПРИ УЧЕЊУ СРПСКОГ ЈЕЗИКА КАО СТРАНОГ НА ПРИМЈЕРУ ГРУПЕ ЊЕМАЧКИХ СТУДЕНАТА. Der Philologe – Zeitschrift für Sprache, Literatur Und Kultur, 15(29), 33–50. https://doi.org/10.21618/fil2429033k