ITALIAN CULTURE AS A BRAND IN THE ITALIAN LANGUAGE TEXTBOOK FOR A1 LEVEL

Authors

  • Jelena Pavlović Jovanović Faculty of Philology and Arts
  • Anne Ferri Independent researcher

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2429499p

Keywords:

Italy, Italian language, culture, brand, textbook, A1 level

Abstract

In this paper, we deal with the analysis of Italian culture as a brand in the textbook Chiaro! for A1 level (Alma Edizioni, Florence, 2011). Branding a nation includes various elements from tradition, food, drink, cultural destinations, all the way to elements of everyday culture. Using a qualitative method, we analysed Italian culture as a brand in the first five lessons of the textbook intended for the initial level of Italian language acquisition by adult learners. We established that the brand of Italy and Italian culture is present in the examined lessons. Italian culture as a brand is recognised in geographical locations (sea, mountains), food and drink, fashion, high culture (music, museums), family and socialising. The presentation of Italian culture has primarily a utilitarian function. Occasionally, a ludic-aesthetic function is realied, especially when different beliefs are dealt with. Italian culture as a brand is presented as a traditional, but also as a multicultural country. Each lesson is accompanied by carefully selected questions that aim to awaken associations with Italian culture, to point out the differences between Italian and the student’s culture and to facilitate the student’s communication in a foreign language. A special value of textbooks is a special segment of the lesson devoted to culture, which is located at the end of each thematic unit.

References

De Savorgnani, Giulia, Beatrice Bergero (2011), Chiaro! (corso di italiano): Libro dello studente ed esecizario A1, Firenze: Alma Edizioni.

Literatura

Afanasyeva, Т. S, N. I. Grishakina (2019) The use of representative systems as a means of theaching students, Doi: 10.15405/epsbs.2019.04.100.

Badovinac, J., N. Vlaškalić (2021) Elementi kulture i civilizacije u udžbeniku italijanskog jezika Nuovo Espresso 1 – Video corso i Caffè culturale. Методички видици. 12, pp. 290–304. DOI: 10.19090/MV.2021.12, 289‒304.

Bošković, D., M. Kovačević & N. Bubanja (2019) Brendovi u književnosti, jeziku I umetnosti, XIII međunarodni naučni skup Srpski jezik, književnost, umetnost, Naučni okrugli sto Brendovi u književnosti, jeziku i umetnosti, Kragujevac/Topola, 3. Novembar 2018, Kragujevac, Filološko-umetnički fakultet.

Bošković, D. M. Kovačević & N. Bubanja (2020) Brendovi jela i pića: književnost, jezik, umetnost, kultura XIV međunarodni naučni skup Srpski jezik, književnost, umetnost, Naučni okrugli sto Brendovi u književnosti, jeziku i umetnosti Kragujevac/Topola, 27. 10. 2019, Kragujevac, Filološko-umetnički fakultet.

Vrbin, S. (2014) Brendiranje obrazovаnja. Andragoški glasnik. 18/2, pp. 45–60.

Vučenović, N. (2021) Analiza govornih žanrova ženskih i muških likova u udžbenicima italijanskog jezika kao stranog iz perspektive roda. Anali Filološkog fakulteta. XXXIII (2), pp. 89–112.

Vučenović, N. (2022) (De)konstrukcija patrijarhalnih obrazaca u udžbenicima: komparativna analiza udžbenika italijanskog jezika kao stranog i srpskog jezika kao stranog. Folia linguistica et literaria. DOI: 10.31902/fll.40.2022.19.

Đurićić, M., I. Georgijev (2013) Interkulturalna kompetencija u nastavi španskog kao izbornog jezika: elementi hispanske kulture u udžbenicima Prisma od A1 nivoa do B1, Kultura i komunikacija onlajn. 4, pp. 65–78.

Ivanić, I., E. Durić (2022) Elementi rumunske kulture u udžbenicima rumunskog jezika kao stranog. Godišnjak Filozofskog fakulteta u Novom Sadu. 47(2), pp. 113–135.

Lujić, R., Y. Vrhovac (2012) Elementi kulture u udžbenicima francuskog jezika za niže razrede osnovne škole Un, deux, trois... nous voilà!. Strani jezici. 41(1), pp. 61–79.

Mangano, D., G. Marrone (2012) Brand language: methods and models of semiotic analysis, Handbook of Brand Semiotics. pp. 46–88.

Maričić, S., M. Moreno Fernández (2015) Elementi španske kulture u užbenicima španskog kao stranog. Strani jezici na Filozofskom fakultetu: primenjeno-lingvistička istraživanja (tematski zbornik radova). pp. 151–168.

Matić, A., Č. Nikolić (2019) Mitsko-religijska simbolika hleba u romanu Dan šesti Rastka Petrovića. Brendovi u književnosti, jeziku i umetnosti, XIII međunarodni naučni skup Srpski jezik, književnost, umetnost, Naučni okrugli sto Brendovi u književnosti, jeziku i umetnosti, Kragujevac/Topola, 3. novembar 2018, pp. 37–56.

Milić, К., К. Melić (2019) Književna nagrada kao brend. Brendovi u književnosti, jeziku i umetnosti, XIII međunarodni naučni skup Srpski jezik, književnost, umetnost, Naučni okrugli sto Brendovi u književnosti, jeziku i umetnosti, Kragujevac/Topola, 3. novembar 2018. pp. 73–84.

Novčić, B. (2015) Razvoj modela brendiranja nacije, neobjavljena doktorska disertacija, Beograd, Fakultet organizacionih nauka, https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/handle/123456789/5749/Disertacija3653.pdf ?sequence=6&isAllowed=y, 4. 2.2023.

Perišić Arsić, O. (2018) Različiti aspekti kulture u udžbenicima srpskog kao stranog za srednji nivo: Sretan put i Učimo srpski, Susreti kultura, Deveti međunarodni interdisciplinarni simpozijum. pp. 95–105.

Perišić Arsić, O. (2017) Elementi kulture u udžbenicima srpskog i hrvatskog jezika kao stranog - početni nivo. Tranzicija i kulturno pamćenje: zbornik radova. pp. 369–380.

Paleta, A. (2021) La formula di saluto «salve» nell’insegnamento della lingua italiana come lingua straniera (livello di competenza A1). Romanica Cracoviensia. 2. doi:10. 4467/20843917RC.21.010.14065.

Sekulić, M. S. Stevanović (2019) Don Kihot između književnosti, mita i brenda. Brendovi u književnosti, jeziku i umetnosti, XIII međunarodni naučni skup Srpski jezik, književnost, umetnost, Naučni okrugli sto Brendovi u književnosti, jeziku i umetnosti, Kragujevac/Topola, 3. novembar 2018. pp. 85–97.

Suzić, R. (2021) Analiza sadržaja i elemenata kulture u udžbeniku za engleski jezik Pioneer. Metodički vidici. 12. pp. 121–132. https://doi.org/10.19090/mv.2021.12, 121‒132.

Suzić, R., B. Radić-Bojanić (2018) Elementi anglofone kulture u užbenicima na tercijarnom nivou obrazovanja (FCE I CAE). Jezici i kulture u vremenu i prostoru: tematski zbornik. 7/1, pp. 513–522.

Raković, М. (2019) Sadržaji o srpskoj kulturi u udžbenicima srpskog kao stranog za A nivo (metodički aspekt). Brendovi u književnosti, jeziku i umetnosti, XIII međunarodni naučni skup Srpski jezik, književnost, umetnost, Naučni okrugli sto Brendovi u književnosti, jeziku i umetnosti, Kragujevac/Topola, 3. novembar 2018. pp. 373–386.

Silva-Alves, J. E. N. (2020) Do que se diz ao que se faz análise da constituição de um LD de Italiano para Estrangeiros. Fórum Linguístico. I7(4), pp. 5365–5380, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8075452, 13. 5. 2023.

Spasić, N. (2019) Autentičnost srpske kulture u didaktičkim materijalima srpskog kao stranog (lingvokulturološki aspekt). Brendovi u književnosti, jeziku i umetnosti, XIII međunarodni naučni skup Srpski jezik, književnost, umetnost, Naučni okrugli sto Brendovi u književnosti, jeziku i umetnosti, Kragujevac/Topola, 3. novembar 2018. pp. 387–403.

Willingham, Daniel T. Ask the Cognitive Scientist: Do Visual, Auditory, and Kinesthetic Learners Need Visual, Auditory, and Kinesthetic Instruction?, https://www.aft.org/ae/summer2005/willingham, 5. 2. 2023.

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Pavlović Jovanović Ј., & Ferri А. . (2024). ITALIAN CULTURE AS A BRAND IN THE ITALIAN LANGUAGE TEXTBOOK FOR A1 LEVEL. PHILOLOGIST – Journal of Language, Literature, and Cultural Studies, 15(29), 499–520. https://doi.org/10.21618/fil2429499p