ROD I MOĆ U UDŽBENICIMA ITALIJANSKOG JEZIKA KAO STRANOG IZ DIJAHRONIJSKE PERSPEKTIVE

Autori

  • Nataša D. Vučenović Univerzitet u Banjoj Luci Filološki fakultet Katedra za romanistiku

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2328097v

Ključne reči:

italijanski za strance, udžbenici, profesije, rod, moć, nejednakosti, inkluzivnost, dijahronijska analiza.

Apstrakt

U radu se iz perspektive kritičke analize diskursa i kritičke pedagogije analizira prikaz rodne hijerarhije u udžbenicima italijanskog jezika kao stranog. Cilj analize jeste ispitati da li se asimetrični odnosi moći između žena i muškaraca reprodukuju ili transformišu kroz prikaz zanimanja koja su dodijeljena muškim i ženskim likovima. Preko analize dva reprezentativna udžbenika italijanskog za strance, objavljena između 2002. i 2019. godine, istražuju se razlike u prikazima, kao i u izdavačkim politikama u pogledu rodno senzitivnog pristupa. Konkretno, poređenjem udžbenika nastojimo utvrditi da li je moguće identifikovati progresivnu egalitarnu tendenciju u percepciji i prikazu žena i muškaraca u profesionalnoj sferi. Rezultati ukazuju na značajne razlike u prikazu rodne hijerarhije u profesionalnoj sferi. Zbog evidentnog odsustva rodnog pristupa, udžbenik Qui Italia reprodukuje i naturalizuje asimetrične odnose moći između žena i muškaraca u profesionalnoj sferi. Nasuprot tome, udžbenik Dieci A1 izdvaja se kao obrazovni materijal koji dovodi u pitanje tradicionalne rodne uloge u profesionalnoj sferi i nudi alternativne i egalitarne modele. Rezultati nadalje ukazuju na to da su progresivne tendencije u vezi sa rodnom ravnopravnošću u obrazovnim materijalima evoluirale tokom vremena, te da se rodna perspektiva prilikom kreiranja udžbenika sve intenzivnije sprovodi i vrednuje.

Reference

Angelini, E. & Tarantola, S. (2020) La rappresentazione dell’immagine di genere (maschile e femminile) nei manuali di italiano LS. Bollettino Itals. 18(85), 1–12.

Ansary H. & Babaii, E. (2003) Subliminal Sexism in Current ESL/EFLTextbooks. Asian EFL Journal. 5(1), 1–15.

Apple, M. W. (1992) The Text and Cultural Politics. Educational Researcher. 21(7), 4-19.

Apple, M. W. (2000) Official Knowledge: Democratic Education in a Conservative Age. New York, Routledge.

Apple, M. W. (2013) Knowledge, Power and Education. The Selected Works of Michael Apple. New York, Routledge.

Barton, A. & Namatende-Sakwa, L. (2012) The representation of gender in English textbooks in Uganda. Pedagogy Culture and Society. 20(2), 173–190.

Blommaert, J. & Bulcaen, C. (2000) Critical Discourse Analysis. The Annual Review of Anthropology. 29, 447–466.

Bonichi, F. (2010) Istituzioni educative e riproduzione dell’ordine sociale. In: Paolucci G., ed. Bourdieu oltre Bourdieu, Torino, UTET, 219–251.

Bori, P. (2020) Language Textbooks in the era of Neoliberalism. London, Routledge.

Chouliaraki, L. & Fairclough, N. (1999) Discourse in Late Modernity: Rethinking Critical Discourse Analysis. Edinburgh, Edinburgh University Press.

Curdt-Christiansen, X. L. & Weninger, C. (2015) Introduction: Ideology and the Politics of Language Textbooks. In: Curdt-Christiansen, X. L. & Weninger, C., eds. Language, Ideology, and Education. The Politics of Textbooks in Language Education. London, Routledge, pp.1–8.

Curdt-Christiansen, X. L. (2017) Language Socialization Through Textbooks. In: Duff. P. & May. S., eds. Encyclopedia of Language and Education. New York, Springer, pp.1–16.

Darder A., Mayo, P., Paraskeva, J. (2016) The Internationalization of Critical Pedagogy: An Introduction. In: Darder, A., Mayo, P. & Paraskeva, J., eds. International Critical Pedagogy Reader. New York, Routledge, pp.1–14.

Fairclough, N. (1989) Language and Power. New York, Longman.

Fairclough, N. (1992) Discourse and Social Change. Cambridge, Polity.

Frabotta, S. (2022) Chi fa che? Stereotipi di genere nelle immagini dei libri di testo di italiano come lingua straniera. Italiano Lingua Due. 14(1), 216–228.

Foucault, M. (1983) On the genealogy of ethics: An overview of work in progress. In: Dreyfus, H. & Rabinow, P., eds. Michel Foucault: Beyond structuralism and hermeneutics. Chicago, University of Chicago Press, pp.229–264.

Genovesi-Bogićević, A. (2010) Microlingue e bias. La cultura degli affari ‘dell’Altro’ in un corso di italiano economico LS. Bolletino Itals.

Gupta, A. & Yin, A. S. L. (1990) Gender representation in English language textbooks used in the Singapore primary schools. Language and Education, 4(1), 29–50.

Hartman, P. & Judd, E. (1978) Sexism and TESOL materials. TESOL Quarterly, 12(4), 383–393.

Hellinger, M. (1980) “For men must work and women must weep’: Sexism in English Language Textbooks used in German Schools. Women’s Studies International Quarterly, 3, 267–275.

Jarvis, P. (2014) Teaching, Learning and Education in Late Modernity. The Selected Works of Peter Jarvis. New York, Routledge.

Lee, J. & Collins, P. (2010) Construction of gender: a comparison of Australian and Hong Kong English language textbooks. Journal of Gender Studies. 19(2), 121–137.

Lorber, J. (1994) Paradoxes of Gender. London, Yale University Press.

Porreca, K. (1984) Sexism in Current ESL Textbooks. TESOL Quarterly. 18(4), 705–724.

Sakita, T. (1995) Sexism in Japanese English education: A survey of EFL texts. Women and Language. 13(2), 5–12.

Spring, J. (2017), Corporatism, Social Control, and Cultural Domination in Education: From the Radical Right to Globalization. The Selected Works of Joel Spring. New York, Routledge.

Torrioni, P. M. (2014) Genere e identità: la costruzione sociale del maschile e del femminile nella società complessa. In: Venera, A. M., ed. Genere, educazione e processi formativi. Riflessioni teoriche e tracce operative. Parma, Edizioni Junior, pp.37–64.

Vučenović, N. (2022a) (De)konstrukcija patrijarhalnih obrazaca u udžbenicima: komparativna analiza udžbenika italijanskog jezika kao stranog i srpskog jezika kao stranog. Folia Linguistica et Litteraria, 40, 375–399.

Vučenović, N. (2022b). ’His story’ – the exclusion of women in the depiction of nonfiction characters in Italian as a foreign language textbooks: a case study. AG About Gender. 11(21), 173–206.

Vučenović, N. (2023a) Gender and «docile bodies». An overview of diet representationin Italian as a foreign language textbooks. Ricerche di Pedagogia e Didattica. 18(1), 213–215.

Vučenović, N. (2023b)La costruzione dell’identità di genere nei manuali LS fra ideologia di genere e ideologia neoliberale: un’analisi comparativa dei manuali di italiano LS e di serbo LS. Italica Wratislaviensia. 14(1), 141–161.

Wodak, R. (1995) Critical Linguistics and Critical Discourse Analysis. In: Verschueren, J., Östman, J. O. & Blommaert, J., eds. Handbook of Pragmatics. Amsterdam, John Benjamins Publishing Company.

Yu, R. (2020) Culture in Second or Foreign Language Acquisition. Journal of Language Teaching and Research. 11(6), 943–947.

Manuali del corpus

Mazzetti, A., Falcinelli, M., Servadio, B. (2002) Qui Italia. Corso elementare di lingua italiana per stranieri. Lingua e grammatica. Firenze, Le Monnier.

Naddeo, C. M. & Orlandino, E. (2019) Dieci lezioni di italiano. Corso di lingua italiana per stranieri A1. Firenze, Alma Edizioni.

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-12-31

Broj časopisa

Sekcija

OMAGGIO ALLA COLLABORAZIONE TRA IL DIPARTIMENTO DI ITALIANISTICA DI BANJA LUKA E IL DIPARTIMENTO DI LINGUE E LETTERATURE STRANIERE E CULTURE MODERNE DI TORINO