OGLEDALO SAVREMENOG DRUŠTVA: POTROŠAČKO DRUŠTVO, MEDIJI I SIMULIRANA REALNOST U ROMANU BIJELA BUKA DONA DELILA

Autori

  • Vesna V. Bulatović Univerzitet u Novom Sadu, Fakultet tehničkih nauka Departman za opšte discipline u tehnici
  • Danijela M. Prošić Santovac Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet Odsek za anglistiku

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2328343b

Ključne reči:

Don Delilo, Bijela buka, mediji, televizija, potrošačko društvo, konzumerizam, simulirana realnost.

Apstrakt

Roman Dona Delila Bijela buka bavi se složenim odnosom između popularne kulture, medija i konzumerizma i načinima na koje oni oblikuju percepciju stvarnosti likova. Glavni lik Džek Gledni konzumeristički je akademik koji je pod velikim uticajem masovnih medija, i njegova opsednutost slikama katastrofa i smrti koje se stalno prikazuju u medijima oblikuje njegovu percepciju sveta. Slično tome, Džekova supruga Babet postaje opsednuta potrošačkim proizvodima i gubi dodir sa prirodnim svetom oko sebe. U romanu se istražuje kako neprestano konzumiranje televizijskih sadržaja može stvoriti osećaj nepovezanosti sa stvarnošću, a posledično osećaj hiperrealnosti, u kojoj su granice između stvarnosti i simulacije zamagljene. Takođe, kroz lik Džeka Glednija, Delilo naglašava društvo u kojem su pojedinci definisani onim što poseduju i konzumiraju. Glednijeva preokupacija robom široke potrošnje odražava društvo u kojem potrošnja određuje našu vrednost, a roman ukazuje na opasnosti ovog trenda i na potrebu da se vratimo povezanosti sa stvarnošću i prirodom. Delilo naglašava moć medijskih slika da oblikuju individualno razumevanje sveta i potrebu da budemo kritični prema informacijama koje konzumiramo, kao i da se vratimo povezanosti sa stvarnošću i prirodom.

Reference

Baudrillard, J. (1983) Simulations, New York, Semiotext(e).

Baudrillard, J. (1998) The Consumer Society: Myths and Structures, Nothingam, Nothingam Trent University.

Bawer, B. (1985) Don Delillo's America, New Criterion, 3, 34–42.

Bodrijar, Ž. (1991) Simulakrum i simulacija, Novi Sad, Svetovi.

Belk, R. W. (1988) Possessions and the extended self, Journal of Consumer Research, XV, 2, 139–168.

Da Cunha Lewin, K. & Ward, K. (2019) Introduction: A trick of the light: Don DeLillo in the twenty-first century, Don DeLillo: Contemporary Critical Perspectives, Da Cunha Lewin, K. & Ward, K. (eds), London, New York, Bloomsbury Academic, 1–16.

DeLillo, D. (2005) Bijela buka, prev. Ljubo Pauzin, Lunapark, Zagreb.

DeLillo, D. (1985) White Noise, New York, Viking Press.

DePietro, T. (1985) Laughing through the Malls, Commonweal, 219–20.

Disch, T. M. (1985) Maximum Exposure, Nation, 120–21.

Duvall, J. N. (2003) The (Super)Marketplace of Images: Television as Unmediated Mediation in DeLillo’s White Noise, Don DeLillo’s White Noise, Bloom, H. (ed.), Broomall, PA, Chelsea House Publishers, 169–194.

Featherstone, M. (2007) Consumer culture and postmodernism, New York: Sage.

Firat, F. A. & Venkatesh, A. (1993), Postmodernity: The age of marketing, International Journal of Research in Marketing, X, 3, 227–249.

Fiske, J. (1991) Reading the Popular, London and New York, Routledge.

Fisk, Dž. (2001) Popularna kultura, prev. Zoran Paunović, Beograd, Clio.

Hall, S. (1997) Representation: Cultural representations and signifying practices. New York, Sage.

Johnson, D. (1985) Conspirators [Review of White Noise, by Don Delillo], New York Review of Books, 6–7.

Kavadlo, J. (2004) Don DeLillo: Balance at the Edge of Belief. New York, Peter Lang.

LeClair, T. (1987) In the Loop: Don DeLillo and the Systems Novel, Urbana and Chicago, University of Illinois Press.

Lehmann-Haupt, C. (1985) Books of the Times, New York Times, C18.

Manning, J. & Adams, T. E. (2015) Popular culture studies and autoethnography: An essay on method, The Popular Culture Studies Journal, III, 187–221.

McInerney, J. (1985) Midwestern Wasteland, New Republic, 36–39.

Middleton, R. (ed.) (2000) Reading Pop: Approaches to textual analysis in popular music, USA, Oxford University Press.

O’Donnell, P. (2008) Underworld, The Cambridge companion to Don DeLillo, Duvall, J. N. (ed.), Cambridge, New York, etc., Cambridge University Press, pp. 108–122.

Orr, L. (2003) Don DeLillo's White Noise: A Reader's Guide, New York, London, Bloomsbury Publishing.

Phillips, J. A. (1985) Crowding Out Death, New York Times Book Review, l, 30–31.

Phillips, R. (1985) Review of White Noise, America, 16.

Ritzer, G. (1993) The McDonaldization of Society, Thousand Oaks, Pine Forge Press.

Ruppersburg, H. & Engles, T. (2000) Introduction. In: Critical Essays on Don DeLillo, Ruppersburg, H. & Engles, T. (eds.), New York, G. K. Hall & Co., pp. 1–27.

Schor, J. B. (1998) The Overspent American: Why We Want What We Don't Need. New York, Harper Perennial.

Slater, D. (1999) Consumer culture and modernity. Boston, Wiley–Blackwell.

Storey, J. (2018) Cultural theory and popular culture: An introduction. Milton Park, Abingdon, Routledge.

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-12-31