УПОТРЕБА ДРУШТВЕНИХ СТРАТЕГИЈА У ОСНОВНОШКОЛСКОЈ НАСТАВИ НЕМАЧКОГ КАО СТРАНОГ ЈЕЗИКА

Autori

  • Марија Б. Нијемчевић Перовић Универзитет у Крагујевцу Филолошко-уметнички факултет Катедра за германистику

DOI:

https://doi.org/10.21618/fil2022216n

Ključne reči:

стратегије учења, друштвене стратегије, други страни језик, комплементарна и симетрична интеракција, кооперативно учење

Apstrakt

У овом раду приказани су резултати експерименталног истраживања чији је циљ утврђивање степена учесталости употребе друштвених стратегија у учењу и подучавању немачког као страног језика у другом циклусу основног образовања. За прикупљање података коришћен је адаптирани упитник Инвентар стратегија за учење језика Ребеке Оксфорд, Ликертова и Гутманова скала. Резултати су статистички обрађени, а биваријантне релације анализиране су према предикторским варијаблама - полу, разреду који испитаници похађају и сумативној оцени из страног језика. Квантитативна анализа показује умерену учесталост употребе друштвених стратегија, која је израженија код ученица него код ученика. Са узрастом степен слагања са тврдњама из упитника опада, док оцена из наставног предмета не доприноси статистички значајно учесталости примене испитиваних стратегијских поступака. Ипак, ова кумулативна вредност није посматрана као психометријски потпуно оправдан показатељ, јер је уочена диспропорција између фреквентности примене комплементарних и вршњачких односа, па су категорије издвојене факторском анализом детаљније анализиране. У поређењу са ученицима петог и шестог разреда, испитаници у периоду ране адолесценције ређе употребљавају друштвене стратегије. Због тога је ова група изложена стратегијском инпуту, након чега је обављено поновно мерење и утврђене су статистички значајне разлике узроковане излагањем ученика подучавању друштвених стратегија. Резултати спроведеног истраживања указују на неке од најважнијих индикатора ове категорије стратегија у наставном процесу, а то су комплементарни и симетрични односи, кооперативни облици рада и интеркултурни садржаји.

Reference

Bikicki, Nataša (2012), „Razlike među polovima u upotrebi strategija za učenje vokabulara”, Strategije i stilovi u nastavi engleskog jezika, Novi Sad: Filozofski fakultet, 27–39.

Blagojević, Savka (2012), „Značaj strateške kompetencije kod učenja engleskog jezika za akademske potrebe studenata iz srpske govorne sredine”, Tematski zbornik radova Filologija i univerzitet sa konferencije Nauka i savremeni univerzitet, Filozofski fakultet Niš, 721–735.

Bovet, Gislinde, Volker, Huwendiek (2004), Leitfaden Schulpraxis. Pädagogik und Psychologie für den Lehrerberuf, Berlin: Cornelsen Verlag.

Božinović, Nikolina, Barbara Perić (2012), „Uporaba strategija učenja u odnosu na znanje i razinu učenja stranoga jezika”, Metodički ogledi, Hrvatsko flozofsko društvo Zagreb, 19, 2, 115–135.

Brajović, Jelena (2013), Književni tekstovi u udžbenicima i priručnicima fancuskog jezika iz perspektive savremenih pristupa nastavi stranih jezika, Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu, doktorska disertacija.

Bremner, Stephen (1999), „Language Learning Strategies and Language Profficiency: Investigating the Relationship in Hong Kong”, Canadian Modern Language Review, 55, 4, 490–514.

Vigotski, Lav (1983), Mišljenje i govor, Beograd: Nolit.

Vigotski, Lav (1996), Problemi opšte psihologije, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Green, John, Rebecca Oxford (1995), „A closer look at learning strategies, L2 profciency, and gender”, TESOL Quarterly, 29, 261–297.

Guttman, Louis (1944), „A basis for scaling qualitative data”, American Sociological Review, 91, 139–150.

Durbaba, Olivera (2011), Teorija i praksa učenja i nastave stranih jezika, Beograd: Zavod za udžbenike.

Đukić Mirzajanc, Marina (2016), „Neki teorijski pristupi u nastavi stranih jezika podržanoj računarom”, Živi jezici: časopis za strane jezike i književnost, 36, 1, 237-256.

Ehrman, Madeline, Betty Lou Leaver, Rebecca Oxford (2003), „A Brief Overview of Individual Differences in Second Language Learning”, System, 31, 313-330.

Cohen, Andrew (1998), Strategies in Learning and Using a Second Language, New York: Addison Wesley Longman.

Likert, Rensis (1932), „A Technique for the Measurement of Attitudes”, Archives of Psychology, 140, 1–55.

Martinović Barbul, Ivana (2019), Problemska nastava i veština pisanja u nastavi engleskog poslovnog jezika, Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, neobjavljena doktorska disertacija.

Mijušković, Marija (2014), „Metakognitivne strategije i razumevanje teksta”, Filolog: Časopis za jezik, književnost i kulturu. Filološki fakultet Banja Luka, 105–115.

Milutinović, Jovana (2011), „Socijalni konstruktivizam u oblasti obrazovanja i učenja”, Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, Beograd, 43, 2, 177-194.

O’Malley, Michael, Anna Uhl Chamot (1990), Learning Strategies in Second Language Acquisition, New York: Cambridge University Press.

Oxford, Rebecca (1990), Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know, Boston: Heinle and Heinle Publishers.

Rubin, Joan (1975), „What the ’Good Language Learner’ can teach us”, TESOL Quarterly, 9, 1, 41–51.

Stepanović, Ivana (2010), „Određivanje vršnjačke inteligencije i istraživanje njene uloge u kognitivnom razvoju u kontekstu Pijažeovog i sociokulturnog pristupa”, Psihološka istraživanja, XIII, 2, 219–240.

Topalov, Jagoda (2012), „Strategije čitanja na engleskom jeziku kod studenata – kvantitativna analiza”, Strategije i stilovi u nastavi engleskog jezika, Novi Sad: Filozofski fakultet, 27–39.

Ćirković Miladinović, Ivana (2019), Afektivne strategije učenja engleskog kao stranog jezika, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka.

Šikmanović, Ljiljana (2009), „Strategije učenja u nastavi i učenju engleskog jezika kao stranog”, Jezici i kulture u kontaktu, Zbornik radova, Institut za strane jezike Podgorica, 412–418.

##submission.downloads##

Objavljeno

2020-12-31